zpět poválečné letouny USAF

Poválečné americké vojenské letouny

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

Aukce.Military.cz


Convair B-58 Hustler



První nadzvukový bombardér B-58 Hustler vznikl jako náhrada letounů B-47 Stratojet. Jeho vývoj začal koncem 40. let a v r. 1952 byl vybrán poněkud revolučně řešený (první nadzvukový letoun s motory instalovanými vně trupu na závěsech pod křídly) model firmy Convair, jehož prototyp poprvé vzlétl 11. listopadu 1956. Díky problémům s financováním programu byl počet objednaných strojů zredukován z 244 na 116 a začátek výroby byl naplánován na rok 1960.
B-58 znamenal oproti B-47 velkou změnu a radikální pokrok v technologii. Byl zkonstruován pro rychlosti kolem Mach 2 ve vysokých výškách a měl sloužit jako jaderný bombardér středního doletu. K tomu je předurčovalo jeho deltakřídlo bez vodorovných ocasních ploch a malý čelní odpor spolu s výkonem použitých motorů.
B-58 byl rychlejší než tehdejší sovětské stíhačky, ale koncem 50. let se objevila nová hrozba – protiletadlové rakety (SAM – Surface-to-Air-Missiles). Ty si vynutily adaptaci tohoto bombardéru na lety v menších výškách, což ovšem přineslo značné zvýšení spotřeby pohonných hmot a tím pádem se stala problematickou i otázka doletu, přestože letoun používal velikou přídavnou nádrž pod trupem.
Hustler neměl pumovnici, ale na závěsníku umístěném za přídavnou nádrží mohl nést jednu jadernou pumu. Mohl dokonce nést až čtyři bomby, atomové nebo konvenční, ale za cenu odstranění přídavné nádrže – to ovšem drasticky zkrátilo jeho dolet. A tak, přestože unesl větší náklad než jeho předchůdce B-47, nakonec v éře pokročilých protiletadlových zbraní a radiolokátorů, nebyla jeho efektivita o nic větší.
Plánovaná produkce Hustlerů byla díky ceně za jeden stroj, malé nosnosti a poměrně krátkému doletu byla postupně snižována a v 60. létech rozhodl ministr obrany o jejich vyřazení z role bombardérů. Navíc byly peníze v té době stále více zapotřebí na probíhající válku ve Vietnamu. Do roku 1964 bylo vyrobeno přibližně 90 letounů a v lednu 1970 byl vyřazen ze služby poslední z nich.

Stručná charakteristika 

Výrobce Convair
Pohon čtyři proudové motory General Electric J79-GE-1 s přídavným spalováním
Dolet s příd. nádrží B-58A 4028 mil 6482 km
B-58B 4603 mil 7408 km
Rozpětí 56 stop 10 palců 17,3 m
Plocha křídla 1542 stop čtv. 470 m čtv.
Šíp křídla 60°
Délka 96 stop 9 palců 29,5 m
Výška vč. ocasní plochy 29 stop 11 palců 9,12 m
Max. vzlet. hmotnost 160 000 lb 72 575 kg
Dostup 63 150 stop 19 248 m
Rychlost Mach 2 (1483 mph) 2386 km/h
Výzbroj Jeden rotační kanón General Electric T-171E3 Vulcan 20 mm v zádi,
nukleární nebo konvenční bomby na podkřídelních zaávěsnících.
Posádka tři (pilot, navigátor a operátor obranných systémů)



Jirka Wagner

 

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles