zpět poválečné letouny USAF

Poválečné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Vought F7U Cutlass



Letadlo F7U Cutlass se zdá být nezapomenutelné – dík svým nedostatkům. Říkali mu “Gutless Cutlass” (Cutlass bez střev?), ale na svou dobu to byl letoun s nevšedními inovacemi. Tříbodový podvozek a přetlaková kabina byla v tom čase velmi pokroková řešení. Cutlass byl prvním vyráběným vojenským bezocasým letadlem, byl prvním námořním letounem se šípovitým křídlem, prvním sériově vyráběným letounem s motory s přídavným spalováním, prvním námořním letounem s vysokotlakým hydraulickým systémem a typ
F7U-M byl prvním námořním stíhačem nesoucí radarem naváděné střely vzduch-vzduch Sparrow I. Přes jeho vady ale mnoho letců nalezlo potěšení v jeho pilotování.
Chance Vought F7U "Cutlass" byl výsledkem požadavku US Navy z roku 1945 na pokročilý proudový stíhač schopný létat rychlostí 600 mph (966 km/h) ve výšce 40 000 stop (12 192 m). V červnu 1946 vyhrál Chance Vought Aircraft kontrakt. Navy představila vítězný projekt veřejnosti jako “experimentální, bezocasý stíhač vytvořený pro operace z letadlových lodí a vybavený dvěma turboproudovými motory".
Kromě výše zmíněného tříbodového podvozku, šípovitých křídel a přetlakové kabiny, v níž byla i vystřelovací sedačka, patřila k charakteristickým rysům letounu i výzbroj – čtyři 20mm kanóny (ty byly montovány po dvou nad vstupní otvory motorů a jak se později ukázalo, motory měly nebezpečnou tendenci vzplanout, jakmile pilot začal střílet). V roce 1946 ještě měla většina letadel ocasní kolečko, rovná křídla a kabinu bez přetlaku. Značná část nových technologií použitých při stavbě tohoto letounu vznikla díky úsilí spojeneckých vědců během války, částečně k ní přispěl i německý válečný výzkum.
Bohužel se ukázalo, že použité motory Westinghouse J34-WE-32 neposkytují takový výkon, pro jaký bylo letadlo konstruováno. Urychleně začal být vyvíjen nový motor, J46, který ale rovněž přinesl zklamání a když konečně přišly motory s dostatečným výkonem, celý projekt už byl zastaralý a v roce 1955 byl zrušen ve prospěch nového letadla F8U Crusader.
Celkem bylo vyrobeno přibližně 290 strojů.

Podrobnější historie letounu

Stručná charakteristika
Základní funkce Stíhací letoun
Výrobce Vought
Pohon Dva proudové motory Westinghouse J46-WE-8A
Výkon 2x 6140 lb 2x 2785 kg
Délka 44 stop 3 palce 13,49 m
Výška 14 stop 7 palců 4,44 m
Rozpětí 38 stop 8 palců 11,79 m
Plocha křídel 496,00 stop čtver. 46,08 m čtver.
Hmotnost prázdná 18210 lb 8258 kg
vzletová 31642 lb 14350 kg
Dolet 660 mil 1062 km
Max. rychlost 680 mph 1095 km/h
Stoupavost 13000 stop/min 3962,21 m/min
Dostup 40 000 stop 12 191 m
Posádka jeden


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved