Poválečné americké vojenské letouny
 
Lockheed P-80 Shooting Star
  P-80 Shooting Star byl prvním americkým bojeschopným proudovým stíhačem. Byl to
    také prvním americkým sériovým bojovým letounem dosahujícím v přímém letu
    rychlosti přes 804 km/hod (500 mph). Byl prvním americkým proudovým letounem, který
    zvítězil ve vzdušném souboji. Byl vítězem v prvním souboji proudových letounů.
    Jako první tankoval při bojovém letu ve vzduchu. Krátký čas držel světový
    rychlostní rekord. Byl základem pro úspěšný dvoumístný cvičný letoun T-33.
  
Sloužil v letech 1945 až 1957. Pak byl nahrazen typy 
F-84E,
    
F-86E/F a 
F-94.
  
První let prototypu XP-80 se uskutečnil 8.ledna 1944. 
  
Úvodní sériová verze Shooting Star, P-80A, byla objednána 4.dubna 1944. Nejprve
    bylo objednáno 500 a později dalších 2 500 kusů. Po ukončení 2. světové války
    byl kontrakt zredukován na 917 letounů.
  
První P-80A dostala AAF v únoru 1945 a poslední byl předán v prosinci 1946.
    První P-80A měly šedý nátěr, který se ale těžko udržoval. Proto byl nahrazen
    původní barvou kovu. Vzniklo rovněž 38 fotoprůzkumných verzí FP-80A-5-LO.
  
Další sériovou verzí Shooting Star byl P-80B. Motor J33-A-17 byl vybaven
    vstřikováním směsi voda+methanol. Aby se získalo místo pro nádrž směsi
    voda+alkohol byly zmenšeny palivové nádrže. 12,5 mm kulomety M-2 z P-80A byly
    nahrazeny vylepšenými M-3 stejného kalibru.
  
Celkem 240 P-80B bylo předáno mezi březnem 1947 a březnem 1948. Pozdější blok byl
    "zimní" model vybavený odmrazováním překrytu kabiny. Rovněž používal
    speciální maziva optimalizovaná pro arktické podmínky Aljašky.
  
117 F-80B bylo později upravena na standard F-80C. Po skončení války v Koreji
    putovaly k ANG a AFRES.
  
19.června 1947 se jednomu P-80B podařilo vytvořit nový rekord - 1 004 km/hod.
  
V červnu 1948, byl P-80B přejmenován F-80B.
  
Konečnou sériovou verzí Shooting Staru byl P-80C, což byla těžší a
    výkonnější verze P-80B. První P-80C vzlétl 1.března 1948. V červnu 1948, bylo
    označení P-80C změněno na F-80C.
  
Letoun P-80 Shooting Star sloužil v letech 1945 až 1957. 
  
Již od začátku vývoje P-80 chtěl Lockheed postavit i cvičnou verzi. USAF ale
    nemělo zájem. V srpnu 1947 ale pod tíhou značného množství nehod posvětilo
    přestavbu jednoho P-80C na dvojmístný cvičný letoun. Modifikovaný letoun byl
    přejmenován na TP-80C. Trup byl prodloužen a posádka seděla za sebou. Aby se
    ušetřila hmotnost, byla výzbroj redukována na dva 12.5mm kulomety.
  
TP-80C poprvé vzlétl 22.března 1948. 11.června 1948 bylo označení změněno na
    TF-80C. Od 129.kusu TF-80C bylo 5.května 1949 označení změněno na T-33A. Dvojmístný
    T-33 byl jedním z nejúspěšnějších poválečných cvičných letadel. V USA bylo
    vyrobeno 5 691 kusů, 210 v Japonsku a 656 v Kanadě.
  
Sloužil do roku 1959, a to u více než 30 armád.
   
  
    
      | Stručná
      charakteristika P-80C | 
    
    
      | Základní funkce | 
      stíhací letoun | 
    
    
      | Rozpětí | 
      38,85 stop | 
      11,84 m | 
    
    
      | Délka | 
      34,4 stop | 
      10,49 m  | 
    
    
      | Výška | 
      11,25 stop | 
      3,43 m | 
    
    
      | Hmotnost | 
      prázdná | 
      8422 lb | 
      3820 kg  | 
    
    
      | max. vzletová | 
      16 843 lb | 
      7640 kg | 
    
    
      | Max. rychlost | 
      593 mph | 
      955 km/h | 
    
    
      | Poč. stoupavost | 
      6873 ft/min | 
      2095 m/min | 
    
    
      | Dostup | 
      46 600 stop | 
      14 200 m | 
    
    
      | Dolet | 
      normální | 
      826 mil | 
      1330 km | 
    
    
      | maximální | 
      1380 mil | 
      2220 km | 
    
    
      | Výzbroj | 
      šest 12,5mm kulometů; na závěsnících až 900 kg
      výzbroje | 
    
  
   
  Podrobnější
    historie letounu P-80
Další obrázky
Jirka Wagner
 
Copyright © All Rights Reserved