zpět americké letectvo druhé sv. války

Americké vojenské letouny druhé světové války

NAVIGACE


Grumman F6F Hellcat


Letoun F6F vznikl ze stroje F4F Wildcat poháněného motorem P&W R-2600, ale brzy byl přestavěn na větší a způsobilejší letadlo s motorem R-2800. F6F Hellcat byl vyvinut a zařazen do služby ve velmi krátké době, neboť měl od poloviny roku 1943 zajistit převahu letounů US Navy nad japonskými A6M Zero. Byl vyráběn v masovém množství a nasazen s obrovským úspěchem prakticky od prvního dne, kdy se zapojil do bojů. Hellcatům bylo uznáno 76% z celkového počtu nepřátelských letadel sestřelených palubními stíhači US Navy, byl tedy faktickým vítězem letecké války. Typickým znakem tohoto letouny byla velká hranatá křídla (největší křídla, jaká byla u stíhače WWII použita). Některé stroje byly později přestavěny na bezpilotní létající bomby (F6F-5K), které byly použity v Koreji. Byly rovněž postaveny verze F6F-3N a 5N - noční stíhačky s radarem ASP-6 v pouzdru na křídle a F6F-5P - průzkumný fotografický stroj.
První letoun s motorem R-2600 vzlétl 26. června 1942, týž letoun s motorem R-2800 30. července 1942, sériová verze 4. října 1942.
Stručná charakteristika F6F-5
Základní funkce Palubní stíhací letoun
Výrobce Grumman Aircraft Engineering Corporation
Pohon Jeden motor Pratt&Whitney R-2800-10W s vodním vstřikováním
Výkon 2173 HP 1620kW
Rozpětí 42,8 ft 13,06 m
Délka 33,6 ft 10,24 m
Výška 13,1 ft 3,99 m
Plocha křídel 334 sq ft 31,03 sq m
prázdná 9154 lb 4152 kg
Hmotnost max. 14 205 lb 6443 kg
Max. rychlost 380 mph 611 km/h
Poč. stoupavost 3250 ft/min 990 m/min
Dostup 37 400 ft 11 400 m
Max. dolet 1305 mil 2100 km
Výzbroj 2x 20 mm kanón, 4x 12.7mm kulomet (400 nábojů každý), 6 raket a 2x 454 kg bomb
Posádka Jeden
Datum výroby 1942
Vyrobeno celkem 12 275


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved