zpět americké letectvo druhé sv. války

Americké vojenské letouny druhé světové války

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce


Bell P-39 Airacobra



Malý stíhací letoun Airacobra byl unikátní příďovým zatahovacím podvozkem a motorem umístěným až za pilotní kabinou. Vrtule byla poháněna dlouhou hřídelí, která vedla pod pilotním sedadlem a procházela převodovou skříní. Později zde byl umístěn mohutný 37mm kanón střílející středem vrtulového náboje (měl zpočátku jen 15 nábojů, později 60 a u posledních verzí 30 nábojů; V. Británie jej nahradila 20mm kanónem Hispano se 60 náboji). V přídi se rovněž nacházely dva synchronizované kulomety a další dva, resp. čtyři byly v náběžných hranách křídel. P-39 Airacobra však byla jako stíhač zklamáním - měla příliš nízký výkon na to, aby byla schopna dostihnout japonské bombardéry. To ve většině případů vedlo k demontáži turbodmychadel z vyrobených letadel. Stroje pak byly (namísto plánované role výškových stíhačů) zařazeny jako průměrné stíhačky v malých výškách nebo útočné letouny, USA s nimi operovaly s poměrně slušnými výsledky ve Středomoří a na Dálném Východě. Sovětský svaz, který jich hlavně přes Írán obdržel 4773, v nich objevil velmi dobré útočníky proti pozemním cílům, neboť byly robustní a 37 mm kanón byl velmi účinný. Přes svou oblibu měly jeden závažný, smrtelně nebezpečný nedostatek: podle vzpomínek jednoho z nejlepších sovětských letců Alexandra I. Pokryškina se dvířka kabiny při pádu zasaženého letounu díky tlaku proudícího vzduchu dala otevřít jen s velkými obtížemi a nedovolila tak pilotovi vyskočit.
V roce 1944 byl typ P-39 ve výrobě nahrazen svým přímým pokračovatelem, modernějším letounem P-63 Kingcobra.
Stručná charakteristika P-39D
Základní funkce Stíhací letoun
Výrobce Bell Aircraft Corp.
Pohon Jeden motor Allison V-1710-35
Výkon 1609 HP 1200 kW
Rozpětí 34 ft 10,37 m
Délka 30,2 ft 9,21 m
Výška 11,8 ft 3,60 m
Plocha křídel 213 sq ft 19,79 čtv. m
Hmotnost prázdná 6305 lb 2860 kg
max. 8860 lb 4018 kg
Max. rychlost 335 mph 539 km/h
Dostup 32 100 ft 9785 m
Max. dolet 1100 mil 1770 km
Výzbroj 1x 37mm kanón (60 nábojů), 4x 7,62mm kulomet, 2x 12,7mm kulomet, 1x 227 kg bomb.
Posádka Jeden
První let 6. dubna 1938 (XP-39)
Datum výroby 1941
Stručná charakteristika P-39N
Základní funkce Stíhací letoun
Pohon Jeden vodou chlazený V-12 motor  Allison V-1710-85
Výkon 1609 HP 1200 kW
Rozpětí 34 ft 10,37 m
Délka 30,2 ft 9,21 m
Výška 12,4 ft 3,79 m
Plocha křídel 213 sq ft 19,79 čtv. m
Hmotnost prázdná 6407 lb 2906 kg
max. 8807 lb 3995 kg
Rychlost 376 mph 605 km/h
Poč. stoupavost 4000 ft/min 1220 m/min
Dostup 35 000 ft 10 670 m
Dolet běžný 976 mil 1570 km
2 ext. nádrže 1446 miles 2360 km
Výzbroj 1x 37mm kanón, 2x 7,62mm kulomet, 2x 12,7mm kulomet, 1x 227 kg bomb.
Posádka Jeden
Cena jednoho stroje 46 000 dolarů
Vyrobeno celkem 9558 (všechny typy)



Jirka Wagner

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles