zpět válečné lodě II. světové války

Válečné lodě II. světové války

NAVIGACE

HMS Frobisher
připravil Michal Béza

Kategorie: Těžký křižník
Třída:
Cavendish

HMS Frobisher byl těžký křižník třídy Cavendish o standardním výtlaku 9 800 tun. Byl postaven v loděnicích Devonport Dockyard v Plymouthu, kde byl 2. srpna 1916 položen kýl. Trup byl po skončení První světové války zanechán rozestavěný a práce na něm se velice protáhly. Loď byla nakonec spuštěna na vodu 20. března 1920 a dokončena 20. září 1924.

Loď byla původně vyzbrojena sedmi děly ráže 190 mm/45cal uloženými jednotlivě v lehce pancéřovaných věžích. Další výzbroj tvořila čtyři děla ráže 102 mm a protiletecké kulomety ráže pravděpodobně 13 mm. V roce 1927 byl nad kajutami posádky instalován letecký katapult s jeřábem a kvůli této úpravě byl odstraněn jeden kanón ráže 102 mm mezi komíny. Při další přestavbě v letech 1940-42 byly (po krátké pauze způsobené demilitarizací plavidla) opět instalovány kanóny ráže 190 mm, avšak pouze pět kusů umístěných v ose plavidla. Další výzbroj pak tvořily čtyři jednohlavňové kanóny ráže 102 mm, čtyři čtyřhlavňové dvouliberní pom-pomy a sedm jednohlavňových protileteckých kanónů ráže 20 mm. Křižník byl také vybaven radary typů 273, 281 a 285. V roce 1944 byly čtyři čtyřhlavňové pom-pomy nahrazeny dvěma osmihlavňovými systémy stejné ráže a bylo doplněno dalších dvanáct kanónů ráže 20 mm.

Pohon byl naftový a zajišťovalo ho dvanáct kotlů Yarrow a čtyři Parsonsovy turbíny. Maximální rychlost činila 30 uzlů.

HMS Frobisher působila v letech 1924 až 1929 jako vlajková loď první křižníkové eskadry ve Středozemním moři s jednou krátkou přestávkou, kdy byla v roce 1926 dislokována v China Station. V září 1929 se připojila ke druhé křižníkové eskadře v Atlantiku, avšak v listopadu roku 1930 byla přesunuta do rezervy. Následně byla v roce 1932 přebudována na školní loď pro námořní kadety a tomuto účelu sloužila do roku 1939. Poté byla vytažena do suchého doku a 5. ledna 1940 začala přestavba a přezbrojení, které trvalo do března 1942.
Po přestavbě se HMS Frobisher připojila ke čtvrté eskadře v Indickém oceánu a zde působila do března 1944. Po návratu do domovských vod se podílela na operaci Overlord, tedy vylodění v Normandii a to jako součást svazu Force D, podporujícího invazní pláž Sword. Zde byla v srpnu zasažena ponorkovým torpédem typu Dackel (T IIId-G7e), a byla stažena z operační služby a opět využívána jako školní plavidlo a později demilitarizována.
HMS Frobisher
pak byla 26. března 1949 prodána ocelářské společnosti BISCO. Na své poslední plavbě dorazila 11. května 1949 do Newportu , kde byla sešrotována.

 

Technicko-Taktická Data:

  1924 1942
Celková délka 184,4 m
Šířka 17,6 m
Ponor 5,3 m
Výtlak standardní 9 800 t
Výtlak maximální 12 100 t
Výzbroj 7 x 190 mm (7,5"/45 - 7x1) 5 x 190 mm (5x1)
4 x 102 mm AA (4x1) 4 x 102 mm AA (4x1)
- 4 x 4 x 2pdr POM-POM
- 7 x 20 mm AA (7x1)
4 x 533 mm torpédomety -
Pancéřování bok 76mm-50mm,
 paluba 25mm,
 dělové věže 25 -63mm
Max. rychlost 30 uzlů
Pohon 12 kotlů Yarrow
4 turbíny Parsons
Výkon 55 000 ks
Akční rádius 6 800 námořních mil při 15 uzlech
Zásoba paliva 2 150 t
Letouny 0 1
Katapulty 0 1
Posádka 712 mužů
Zařazena do služby 20 září 1924
Vyřazena ze služby / potopena demilitarizována v roce 1944

 


Copyright © All Rights Reserved