| NAVIGACE | 
| 
 | 
| 
 | 
Blücher
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: 
Admiral Hipper
Křižník Blücher byl druhou jednotkou třídy Admiral Hipper - těžkých křižníků se standardním výtlakem 14 000 tun. Byl postaven v Kielu firmou Deutsche Werke, která položila jeho kýl 15. srpna 1936. Trup byl spuštěn na vodu 8. června 1939 a loď byla dokončena a uvedena do služby 20. září 1939.
Jednalo se o poměrně kvalitní křižník s adekvátní pancéřovou ochranou a
silnou výzbrojí. Hlavní baterie sestávala z osmi děl ráže 203 mm (8"/60),
které byly vyrobeny v Kruppových závodech a byly velice přesné. Hlaveň dlouhá 60
ráží a vysokorychlostní munice umožňovaly dlouhý dostřel okolo 33,5 kilometru při
kadenci 4-5 ran za minutu.
Sekundární výzbroj tvořilo dvanáct děl ráže 105 mm (4,1"/65) uložených ve
dvojvěžových systémech. Děla měla vysoký úhel náměru (až 80°) a to jim
umožňovalo útočit také na letouny. Proto byly věže umístěny tak, aby mohly
rotovat v rozsahu celých 360° a kanóny používaly zápalné fragmentační
protiletecké šrapnely.
Protileteckou výzbroj tvořilo dvanáct kanónů ráže 37 mm a osm kanónů ráže 20
mm.
Křižník byl mimo jiné vyzbrojen dvanácti torpédomety ráže 533 mm (21") ve
čtyřech tříhlavňovch kompletech.
Hnací systémy byly u jednotlivých lodí této třídy různé a u křižníku Blücher to bylo dvanáct vysokotlakých kotlů Wagner a tři turbíny SR Deschimag. Loď měla tři lodní šrouby a dosahovala rychlosti více než 32 uzlů.
Z katapultu umístěného uprostřed trupu startoval průzkumný hydroplán, ale loď byla vybavena také radarem FuMO-27.
Válečná kariéra křižníku Blücher byla jednou z nejkratších mezi všemi plavidly účinkujícimi na scéně Druhé světové války. Jeho uvedení do služby se značně zdrželo různými úpravami a krutá zima roku 1939 zdržela jeho vyplutí ze severoněmeckého Kielu až do jara 1939. Blücher kromě cvičení prakticky nikdy nevystřelil z děl hlavní baterie. Když v dubnu 1940 započalo "Norské tažení", plul Blücher v čele invazního svazu s cílem obsadit hlavní město Norska - Oslo. Norská pobřežní baterie však křižník těžce poškodila a torpéda odpálená z pobřežních torpédometů jej rychle poslala ke dnu. Blücher byl potopen 9. dubna 1940 u Kaaholmu přičemž zahynula velká část jeho posádky.
Technicko-Taktická Data:
| Délka celková | 205,9 m | 
| Délka při čáře ponoru | 194,2 m | 
| Šířka | 21,3 m | 
| Ponor | 5,83 m | 
| Výtlak standardní | 14 247 t | 
| Výtlak maximální | 18 208 t | 
| Výzbroj | 8 x 203 mm (4x2) | 
| 12 x 105 mm AA (6x2) | |
| 12 x 37 mm AA (6x2) | |
| 8 x 20 mm AA (8x1) | |
| 12 x 533 mm torpédomety (4x3) | |
| Pancéřování | bok 70-80mm, horní paluba 12-30mm, hlavní pancéřová paluba 20-50mm, veže hl. baterie 70-105mm, velitelká věž 50-150mm | 
| Max. rychlost | 32,5 uzlu | 
| Pohon | 12 kotlů Wagner | 
| 3 turbíny SR Deschimag | |
| Výkon | 133 631 ks | 
| Počet šroubů | 3 | 
| Zásoba paliva | 3 050 t | 
| Akční rádius | 6 500 nm. při 17 uzlech | 
| Letouny | 3 | 
| Katapulty | 1 | 
| Posádka | 1 600 mužů | 
| Uvedena do služby | 20. září 1939 | 
| Potopena / vyřazena | 9. dubna 1940 | 
Copyright © All Rights Reserved