zpět válečné lodě II. světové války

Válečné lodě II. světové války

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

Aukce.Military.cz


Andrea Doria
připravil Michal Béza

Kategorie: Bitevní loď
Třída:
Caio Duilio

Bitevní loď Andrea Doria byla druhá za dvojice třídy Caio Duilio. Byla postavena v loděnicích Arsenale di la Specia, kýl byl položen 24. března 1912, loď byla spuštěna na vodu 30. března 1913 a dokončena 13. června 1916. Jednalo se vlastně o vylepšenou třídu Giulio Caesare a stejně jako tyto lodě, byla i Andrea Doria ve třicátých letech modernizována.

Modernizace probíhala od roku 1937 do roku 1940 v loděnicích Cantieri Riuniti dell' Adriatico v Terstu a byly při ní instalovány nové hnací systémy, čímž vzrostla maximální rychlost plavidla na 27 uzlů. Výtlak se zvýšil na 28 822 tun, což bylo poněkud méně než u sesterské lodi Caio Duilio.
Výzbroj baterie hlavní ráže tvořilo deset děl ráže 320 mm (12,6"/43,8 cal) Model 1934 Terni. Původní sekundární výzbroj byla odstraněna a nahrazena dvanácti děly ráže 135 mm (5,3"/45) Model 1938 umístěnými na přídi ve čtyřech trojčitých věžích. Protileteckou výzbroj tvořilo po roce 1937 deset kanónů ráže 90 mm (3,5"/50 cal) Model 1939, dále pak osm kanónů ráže 100 mm/47 ve čtyřech dvojhlavňových kompletech, 12-19 kanónů ráže 37mm/54 v jedno- a dvojhlavňovém uložení a 16 kanónů ráže 20 mm/65 v dvojhlavňovém provedení.
Tři 450 mm podhladinové torpédomety byly při modernizaci demontovány.

Bitevní loď Andrea Doria byla se svojí sesterskou lodí Caio Duilio nasazována do společných akcí. Na počátku roku 1941 se snažily postavit britskému námořnictvu, konkrétně středomořskému svazu "H", což se jim však nepodařilo. Na přelomu let 1941 a 1942 bylo jejich úkolem doprovázet zásobovací konvoje ze severní Afriky a zároveň narušovat britské zásobování Malty. Italské konvoje doprovázela Andrea Doria ve dnech 15.-18. prosince 1941, kdy se při této misi střetla s britskými křižníky, dále pak 3.-6. ledna a 22.-25. ledna 1942. Ve dnech 13.-16. února 1942 pak Doria útočila na britský zásobovací konvoj směřující na Maltu.
Od března 1942 se Andrea Doria nezúčastnila žádných bojových akcí a po italské kapitulaci byla 9. září 1943 přesunuta na Maltu. V červnu 1944 se vrátila do Itálie, ale podobně jako Caio Duilio sloužila pouze jako školní loď.

Andrea Doria byla vyřazena až v roce 1956 a letech 1957-58 byla sešrotována.

Technicko-Taktická Data:

Celková délka 186,2 m
Délka při čáře ponoru 180 m
Šířka 28 m
Ponor 9,75 m
Výtlak standardní 23 887 t
Výtlak maximální 28 822 t
Výzbroj 10 x 320 mm (12,6"/44)
12 x 135 mm (5,3"/45)
10 x 90 mm (3,5/48) AA
8 x 100 mm AA
19 x 37 mm AA
16 x 20 mm AA
Pancéřování bok 203,2 mm - 247,6 mm
Pancéřování barbety 233,7 mm
Pancéřování dělové věže 279,5 mm
Pancéřování velitelská věž 279,5 mm
Max. rychlost 27 uzlů (deklarovaná rychlost - skutečná kolem 22 uz.)
Pohon 8 bubnových kotlů Yarrow
2 x parní turbíny Belluzzo
Výkon 85 000 ks
Zásoba paliva 2 250 t nafty
Akční rádius 4 250 námořních mil při 10 uzlech
Posádka 1 198 mužů
Zařazena do služby 30. března 1913
Vyřazena ze služby / potopena 1956

 

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles