zpět válečné lodě II. světové války

Válečné lodě II. světové války

NAVIGACE

Blücher
připravil Michal Béza

Kategorie: Těžký křižník
Třída:
Admiral Hipper

Křižník Blücher byl druhou jednotkou třídy Admiral Hipper - těžkých křižníků se standardním výtlakem 14 000 tun. Byl postaven v Kielu firmou Deutsche Werke, která položila jeho kýl 15. srpna 1936. Trup byl spuštěn na vodu 8. června 1939 a loď byla dokončena a uvedena do služby 20. září 1939.

Jednalo se o poměrně kvalitní křižník s adekvátní pancéřovou ochranou a silnou výzbrojí. Hlavní baterie sestávala z osmi děl ráže 203 mm (8"/60), které byly vyrobeny v Kruppových závodech a byly velice přesné. Hlaveň dlouhá 60 ráží a vysokorychlostní munice umožňovaly dlouhý dostřel okolo 33,5 kilometru při kadenci 4-5 ran za minutu.
Sekundární výzbroj tvořilo dvanáct děl ráže 105 mm (4,1"/65) uložených ve dvojvěžových systémech. Děla měla vysoký úhel náměru (až 80°) a to jim umožňovalo útočit také na letouny. Proto byly věže umístěny tak, aby mohly rotovat v rozsahu celých 360° a kanóny používaly zápalné fragmentační protiletecké šrapnely.
Protileteckou výzbroj tvořilo dvanáct kanónů ráže 37 mm a osm kanónů ráže 20 mm.
Křižník byl mimo jiné vyzbrojen dvanácti torpédomety ráže 533 mm (21") ve čtyřech tříhlavňovch kompletech.

Hnací systémy byly u jednotlivých lodí této třídy různé a u křižníku Blücher to bylo dvanáct vysokotlakých kotlů Wagner a tři turbíny SR Deschimag. Loď měla tři lodní šrouby a dosahovala rychlosti více než 32 uzlů.

Z katapultu umístěného uprostřed trupu startoval průzkumný hydroplán, ale loď byla vybavena také radarem FuMO-27.

Válečná kariéra křižníku Blücher byla jednou z nejkratších mezi všemi plavidly účinkujícimi na scéně Druhé světové války. Jeho uvedení do služby se značně zdrželo různými úpravami a krutá zima roku 1939 zdržela jeho vyplutí ze severoněmeckého Kielu až do jara 1939. Blücher kromě cvičení prakticky nikdy nevystřelil z děl hlavní baterie. Když v dubnu 1940 započalo "Norské tažení", plul Blücher v čele invazního svazu s cílem obsadit hlavní město Norska - Oslo. Norská pobřežní baterie však křižník těžce poškodila a torpéda odpálená z pobřežních torpédometů jej rychle poslala ke dnu. Blücher byl potopen 9. dubna 1940 u Kaaholmu přičemž zahynula velká část jeho posádky.

Technicko-Taktická Data:

Délka celková 205,9 m
Délka při čáře ponoru 194,2 m
Šířka 21,3 m
Ponor 5,83 m
Výtlak standardní 14 247 t
Výtlak maximální 18 208 t
Výzbroj 8 x 203 mm (4x2)
12 x 105 mm AA (6x2)
12 x 37 mm AA (6x2)
8 x 20 mm AA (8x1)
12 x 533 mm torpédomety (4x3)
Pancéřování bok 70-80mm, horní paluba 12-30mm, hlavní pancéřová paluba 20-50mm, veže hl. baterie 70-105mm, velitelká věž 50-150mm
Max. rychlost 32,5 uzlu
Pohon 12 kotlů Wagner
3 turbíny SR Deschimag
Výkon 133 631 ks
Počet šroubů 3
Zásoba paliva 3 050  t
Akční rádius 6 500 nm. při 17 uzlech
Letouny 3
Katapulty 1
Posádka 1 600 mužů
Uvedena do služby 20. září 1939
Potopena / vyřazena 9. dubna 1940

 


Copyright © All Rights Reserved