zpět britské bombardéry druhé světové války

Britské bombardéry
druhé světové války

připravil Jirka Wagner

NAVIGACE

Short S.29 Stirling



Short Stirling byl prvním čtyřmotorovým bombardovacím letounem RAF. Ačkoliv letadlo svou délkou, nebývalou výškou a dvěma zadními kolečky působilo velkolepě, nebylo příliš oblíbeno a bylo brzy nahrazeno bombardéry Lancaster a Halifax.

Kvůli malému rozpětí měl Stirling nedostatečný dostup a špatnou manévrovatelnost. Ačkoliv bylo schopno nést značný náklad pum, nedokázalo letadlo nést pumy těžší než 900 kg (největší v době, kdy byl v r. 1938 projekt dokončen). Operace začaly denními útoky v únoru 1941, brzy ale přešly na noční. V roce 1943 byl už Short Stirling považován hlavně za letoun k vlečení kluzáků, dopravní letoun a letoun pro elektronický boj. Ve verzi C.Mk.IV sloužil nejen pro vlek těžkých kluzáků, ale také pro přepravu voj. materiálu.. Postaveno bylo 450 strojů, které se osvědčily při všech výsadkových akcích a při dopravě benzínu, jehož unesly 28 500 l.

Později bylo postaveno 160 dopravních Mk.V, které mohly nést 40 parašutistů nebo značný náklad.

Stručná charakteristika Stirling Mk.III
Základní funkce Těžký bombardér
Pohon Čtyři 14válcové hvězdicové motory Bristol Hercules XVI
Výkon 4x 1650 HP 4x 1230 kW
Rozpětí 99,1 ft 30,20 m
Délka 87,3 ft 26,6 m
Výška 22,8 ft 6,94 m
Plocha křídel 1460 sq ft 135,63 čtv. m
Hmotnost prázdná 46 900 lb 21 273 kg
max. 70 000 ft 31 750 kg
Rychlost 270 mph 435 km/h
Poč. stoupavost 800 ft/min 244 m/min
Dostup 17 000 ft 5182 m
Dolet 2010 mil 3235 km
Výzbroj 8x 7,7mm kulomet; 8165 kg bomb
Posádka 7-8
První vzlet 14.5.1939
Datum výroby květen 1940
Vyrobeno 2375 (vč. Mk.V)


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved