zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Boeing B-52 Stratofortress

připravil Jirka Wagner

B-52 Stratofortress je těžký bombardér dlouhého doletu, který může provádět různé druhy misí. Létá vysokou, subsonickou rychlostí ve výškách přes 16 km a může nést na palubě jaderné nebo konvenční zbraně. V konvenčních konfliktech provádí protiúdery při vzdušných i námořních operacích.

Během operace Pouštní bouře (válka v Perském zálivu) vypustily letouny B-52 40% raket a bomb z celkového počtu zbraní použitých spojeneckými vojsky. Je vysoce efektivní při provádění námořního dohledu a může asistovat U.S. Navy při akcích proti nepřátelským plavidlům nebo při kladení min. Dva stroje B-52 jsou schopny během dvou hodin prozkoumat 140 000 čtverečních mil (364 000 čtver. km) mořské hladiny.

Všechny B-52 jsou vybaveny elektro-optickými infračervenými přístroji nočního vidění (FLIR - Forward-Looking-InfraRed), televizními senzory s vysokou rozlišovací schopností pro zvětšení a přesné zaměření cílů i zařízením pro vyhodnocování terénu pro bezpečnost letu v nízkých výškách. Flexibilita letadel B-52 se plně projevila při nasazení ve Vietnamu a poté i během války s Irákem. Vývoj B-52 byl zahájen již v r. 1948 (pokračování B-29 Superfortress), prototyp vzlétl 15. dubna 1952 a sériová výroba začala v roce 1955.

Přes 35 let byly B-52 stěžejními bombardéry amerického vojenského letectva, po aplikaci nejlepších technologií vstupují zmodernizované do 21. století s předpokládaným odchodem do výslužby až kolem roku 2045. Modely G a H jsou schopny nést dvacet střel s plochou dráhou letu AGM-86B (dvanáct na dvou podkřídelních pylonech a osm na rotačním závěsníku v pumovnici - Common Strategic Rotary Launcher) a jsou vybaveny dálkově ovládaným zadním střelištěm se čtyřmi kulomety ráže 12,7 mm (typ G), resp. jedním šestihlavňovým rotačním kanónem M61A1 Vulcan ráže  20mm (typ H). Letoun je navíc vybaven automaticky nastavitelným podvozkem, jenž je korigován v horizontální rovině až o 0,5 m v závislosti na povětrnostních podmínkách a trajektorii letu.

Typů G a H bylo vyrobeno celkem 263 kusů, z toho bylo 102 ks modelu H (poslední byl dokončen v červnu 1962)

Stručná charakteristika

Základní funkce dálkový strategický nosič střel s plochou dráhou letu a bombardér
Výrobce Boeing Military Airplane Co.
Pohon osm motorů Pratt & Whitney TF33-P-3/103
Výkon 8x 17 000 lb 8x 75,62 kN
Délka 160,9 stop 49,04 m
Výška 40 stop 8 palců 12,4 m
Rozpětí 185 stop 56,39 m
Rychlost max. 594 mph 956 km/h
cest. 509 mph 819 km/h
Rychlost pronikání v malé výšce 420 mph 675 km/h
Poč. stoupavost 33,46 ft/s 10,2 m/s
Dostup 50 000 stop 15 151 m
Hmotnost  prázdná cca 185 000 lb cca 83 250 kg
max.vzletová 488 000 lb 219 600 kg
Dolet bez tankování 10 000 mil 16 093 km
Výzbroj až  50 000 lb (22 680 kg) zbraní různého druhu - bomby, miny; modifikované typy G a H střely s plochou dráhou letu AGM-86B nebo řízené protipozemní resp. protilodní střely AGM-84D/E/ER
Posádka pět (velitel, pilot, radarový navigátors, navigátor a důstojník elektronických zbraňových systémů)
Záchranné prostředky šest vystřelovacích sedaček
Cena jednoho stroje 30 miliónů dolarů
Začátek výroby únor 1955
Počet Aktivní služba - 85; Rezerva - 9

Tiskové zprávy

Boeing má zakázku v hodnotě 30 mil. dolarů od U.S.A.F na modernizaci B-52 / 2007-05-22

 


Copyright © All Rights Reserved