zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Cessna T-37 Tweet

připravil Jirka Wagner

T-37 Tweet je dvoumotorový proudový cvičný letoun používaný pro výcvik vysokoškolských pilotů, navigátorů a taktických navigátorů v základech obsluhy letadel, přístrojů, formací a nočního létání. Dva motory a letové charakteristiky T-37 dávají studentům cit pro řízení letadel nezbytný pro pozdější výcvik na větších a rychlejších strojích T-38 Talon nebo T-1A Jayhawk. Pro větší efektivitu výcviku sedí pilot s instruktorem vedle sebe.

Kokpit je vybaven dvojím řízením, zdvojenými kontrolními přístroji, vystřelovacími sedačkami a krytem, který je možno v případě potřeby odhodit. T-37 má hydraulicky ovládané brzdy, tříbodový příďový podvozek a řiditelné přední kolo. Palivo ze šesti pryžových, navzájem propojených nádrží v každém křídle je dopravováno do hlavní nádrže v trupu. T-37B má zdokonalené radionavigační zařízení, UHF rádio a překonstruované přístrojové panely. Letoun T-37B používá mnoho zahraničních leteckých sil včetně Thajska, Řecka, Chile, Jordánska, Turecka a Pákistánu.

Cvičí se na něm i studenti z 12 členských zemí NATO (na Sheppard AFB, Texas) a s T-37C létají mj. i vzdušné síly Portugalska, Peru, Kolumbie a Řecka. T-37C je podobný T-37B, ale je přizpůsoben pro instalaci výzbroje a nádrží na konce křídel. Letadlo může nést dvě 250 lb (112,5 kg) bomby. Sdružené zařízení obsahuje počítačový zaměřovač a 16mm kameru (fotopušku). Letoun může být vyzbrojen kamerami pro průzkumné mise. T-37A poprvé vzlétl roku 1955 a do služby u Air Force byl zařazen v roce 1956. T-37B začal operovat roku 1959. Všechny T-37A byly modifikovány na standardní T-37B. Celkem bylo postaveno přes 1000 letounů T-37, přičemž 507 jich zůstává ve službě u U.S. Air Force. Všechny byly přemalovány do výrazné tmavě modré a bílé ke snadnějšímu nácviku formací a pohodlnější údržbě.

Stručná charakteristika

Základní funkce cvičný letoun pro vysokoškolské studenty-piloty a pro vysokoškolský výcvik navigátorů a taktických navigátorů
Výrobce Cessna Aircraft Co.
Pohon dva proudové motory Continental J69-T-25
Výkon: 2x 1025 lb 2x 4.56 kN
Délka 29 stop 3 palce 8,9 m
Výška 9 stop 2 palce 2,8 m
Max. vzlet. hmotnost 6625 lb 2981 kg
Rozpětí 33 stop 8 palců 10,2 m
Rychlost 315 mph 507 km/h
Dostup 35 000 stop 10 670 m
Dolet 460 mil 740 km
Výzbroj T-37B - žádná; T-37C – možná instalace vnější výzbroje
Cena jednoho stroje 164 854 dolarů
Posádka dva (student-pilot a instruktor-pilot)
Datum výroby prosinec 1956
Ve stavu Aktivní složky - 507; ANG - 0; Rezerva - 0

 


Copyright © All Rights Reserved