zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Northrop T-38 Talon

připravil Jirka Wagner

T-38 Talon je dvoumotorový supersonický výškový proudový cvičný letoun, který je díky svému tvaru, ekonomice operací, snadné údržbě, vysokému výkonu a výjimečné bezpečnosti používán k mnoha úkolům.

Primárně je používán Leteckým výukovým a tréninkovým velitelstvím USAF (U. S. Air Force's Air Education and Training Command) pro výcvik vysokoškolských studentů a leteckých instruktorů. Rovněž Air Combat Command (ACC), Air Mobility Command (AMC) a National Aeronautics and Space Administration (NASA) používají T-38 k mnoha různým účelům.

T-38 má šípovitá křídla, aerodynamický trup a tříbodový příďový podvozek s předním kolem řiditelným. Dva nezávislé hydraulické systémy ovládají křidélka, klapky, směrovku a další zařízení letadla. Instruktor a student sedí v tandemu na raketami poháněných vystřelovacích sedačkách v přetlakovém klimatizovaném kokpitu. Důležité komponenty jsou snadno dosažitelné pro pozemní personál, doplňování paliva a předletová prohlídka nejsou příliš složité. T-38 potřebuje ke startu pouhých 2300 stop (695,2 m) a do 30 000 stop (9068 m) dokáže vystoupat za jednu minutu.

Piloti-studenti se na T-38A učí supersonické techniky, leteckou akrobacii, formace, létání v noci a podle přístrojů a navigaci. Přes 60 000 pilotů se naučilo létat právě na T-38A. Stejně tak se cvičí na T-38A testovací piloti a letečtí testovací inženýři ( v U.S. Air Force Test Pilot School na Edwards AFB, Calif). Air Force Materiel Command (Velitelství zásobování USAF) používá T-38A k testování experimentálních zařízení jako např. elektrické a zbraňové systémy. Piloti, zejména z členských zemí NATO, se učí na T-38A na Sheppard AFB, Texas v rámci programu Euro-NATO Joint Jet Pilot Training. NASA používá letouny T-38A jako trenažéry pro astronauty a jako pozorovací a doprovodná letadla během takových programů, jako jsou např. lety raketoplánů.

V letech 1974 až 1983 používala tato letadla ke svým vystoupením i americká letecká skupina Thunderbirds. Air Education and Training Command používá modifikovanou verzi AT-38B k přípravě pilotů pro stíhačky jako F-15, F-16, A-10 a F-111. Tento model nese vnější výzbroj a zbraňová odpalovací zařízení pro bojový nácvik. Talon poprvé vzlétl v roce 1959. Mezi roky 1961 a 1972, kdy produkce skončila, bylo postaveno přes 1100 strojů. Přibližně 562 zůstalo ve službě u U.S. Air Force. Díky programu rozsáhlé modernizace těchto letounů bylo rozhodnuto, že jejich operační nasazení bude prodlouženo do roku 2010.  

Stručná charakteristika

Základní funkce pokročilý cvičný proudový letoun
Výrobce Northrop Corp.
Pohon dva proudové motory General Electric J85-GE-5 s přídavným spalováním
Výkon 2x 2900 lb s forsáží 2x 12,9 kN s forsáží
Délka 46 stop 4 1/2 palce 14 m
Výška 12 stop 10 1/2 palce 3,8 m
Rozpětí 25 stop 3 palce 7,6 m
Rychlost 812 mph 1307 km/h
Dostup 55 000 stop 16 667 m
Max. vzlet. hmotnost 12 500 lb 5670 kg
Dolet 1000 mil 1609 km
Výzbroj T-38A - žádná; AT-38B možná externí výzbroj
Cena jednoho stroje 756 000 dolarů
Posádka dva (student, instruktor)
Datum výroby březen 1961
Ve stavu Aktivní složky - 562; ANG - 0; Rezerva - 0

 


Copyright © All Rights Reserved