zpět současné helikoptéry USAF

Současné americké vojenské helikoptéry

NAVIGACE

Boeing/Sikorsky RAH-66 Comanche

připravil Jirka Wagner

RAH-66 Comanche je průzkumný vrtulník, který může provádět i lehké útoky na pozemní cíle i vzdušné souboje. Může operovat za jakéhokoliv počasí bez ohledu na denní či noční dobu. Je prvním vrtulníkem stavěným jako neviditelný (stealth) vrtulník. Je dvoumotorový a dvoumístný, s pětilistým celokompozitovým rotorem, osmilistou vyrovnávací vrtulí ventilátorového typu a zatahovacím podvozkem záďového typu.

První prototyp Comanche vzlétl v lednu 1996 a šest strojů by mělo být zařazeno ke zkouškám u US Air Force v letech 2001 až 2004. Tehdy by měla být zahájena sériová výroba, do roku 2008 by mělo operačně létat osm strojů. V r. 2007 by měla být kompletní první operační jednotka složená z vrtulníků RAH-66 Comanche, která tak bude efektivním předvojem útočných vrtulníků AH-64 Apache.

Jádro elektronického vybavení tvoří dva vzájemně zastupitelné počítače a softwarové programy, které ovládají kupř. řízení, zbraňové systémy či provádějí diagnostiku. Celá elektronická část je z velké části shodná se zařízením letounu F-22 Raptor. Vrtulník je elektronikou chráněn před nepřítelem včasným hlášením (i rušením) cizích lokačních prostředků, avionika spolupracuje i s družicovým navigačním systémem GPS. Díky tomu, že vše je konstruováno za účelem kompatibility s americkou vojenskou technikou, Comanche může na tajných linkách sdílet informace i s jinými součástmi jako např. letadly AWACS, velitelstvím apod. Vrtulník je rovněž vybaven elektronickým systémem sledování a zjišťování cílů (EOTAS – Electro-Optical Target Acquisition System), stejně jako systémem nočního vidění ( NVPS – Night-Vision Pilotage Systém). Získávané informace se pilotovi zobrazují na dvě obrazovky. Kromě toho se informace systému nočního vidění a údaje o zbraňových systémech se promítají i na průhledný displej v helmě (HIDSS – Helmet Integrated Display Sighting Systém). Čtvrtina vrtulníků má mít navíc na hlavním rotoru nainstalovanou odlehčenou verzi radiolokátoru Longbow, který používají stroje AH-64 Apache.

Stručná charakteristika

Základní funkce Průzkumný a bojový vrtulník typu “stealth”.
Výrobce Boeing Vertol Company/ Sikorsky Aircraft Division
Pohon Dva turbohřídelové motory LHTEC T800-LHT-801
Výkon 2x 1432 HP 2x 1068 kW
Délka trupu 40,3 stopy 13,22 m
Průměr rotoru 39 stop 11,9 m
Šířka trupu 6,7 stop 2,04 m
Max. vzlet. hmotnost 12 829 lb 5819 kg
Max. rychlost 201 mph 324 km/h
Max. dolet 1450 mil 2334 km
Posádka Dva (pilot, pilot-zbraňový operátor)
Výzbroj 20mm tříhlavňový kanón Lockheed Martin Vulcan II se zásobníkem na 500 nábojů, rakety jsou zavěšeny na vnitřní straně dvířek zbraňových šachet – při vyklopení se rakety dostanou do palebné pozice. Do každé šachty se vejdou tři rakety AGM-114 Hellfire nebo šest raket AIM-92 Stinger. Možnost montáže přídavných pylonů, čímž se zesílí palebná schopnost (např. 2x čtyři Hellfire nebo 2x osm Stinger) nebo dolet (při zavěšení přídavných nádrží). Vrtulník může nést i střely TOW II, Starstreak, Hydra, Matra Mistral, Oerlikon Snora, Sura D 81mm nebo Euromissile Hot II.
Cena jednoho stroje asi 7,5 miliónu dolarů
Datum vzletu 4. ledna 1996

 


Copyright © All Rights Reserved