zpět české a československé letouny

České letouny

NAVIGACE

L-159 Alca

Aero, Česká republika

připravil Martin Jurečka

Návrhové studie letounu L159 Alca (Advanced Light Combat Aircraft - pokročilý lehký bitevní letoun), který vychází z předchozích modelů L39/59, začaly v roce 1992 a vývoj začal v roce 1994. Výchozím požadavkem byla univerzálnost použití. Vše vycházelo ze zkušeností s návrhem a provozem letounu L59, protože vývoj zcela nového typu by si vyžádal miliardy korun a minimálně 15 let práce. V dubnu 1995 česká vláda přislíbila pokrýt 25 % nákladů na vývoj a zakoupit 72 letadel jako budoucí páteř letectva (75% parku bojových letounů). Tato objednávka ve výši 708 milionů dolarů byla podepsaná v červenci 1997.

Prototyp jednomístné verze L159 A

Prototyp byl slavnostně představen 12.června 1997 a první let se konal 2.srpna. Během prvního padesátiminutového letu dosáhl stroj rychlosti 670 km/h a výšky 5000 m. První prototyp L159 byl postaven jako dvoumístný. Druhý již byl podle požadavku armády jednomístný a stane se typickým představitelem sériového provedení. Jednomístný L159 poprvé vzlétl 18.srpna 1998 a veřejnosti byl představen na leteckém dni CIAF 29.srpna 1998 v Hradci Králové ještě bez povrchové úpravy a kromě trupového čísla i bez jakéhokoliv označení.

Zálet prvního sériového letounu byl proveden 20.října 1999. 10.dubna 2000 byly armádě na letecké základně v Čáslavi předány dva letouny k vojskovým zkouškám. Přejímací řízení bylo ukončeno 29.prosince 2000 a letouny byly zařazeny do výzbroje. Do roku 2002 by měla česká armáda obdržet celkem 72 letounů.

Kokpit L159

Prvotním určením letounu je vedení útoku na pozemní a námořní cíle a přímá podpora pozemních vojsk. Letoun však musí zvládat také úkoly vzdušného průzkumu a vzdušného boje. To vše s pokročilou avionikou, která bude podporovat pilota za všech povětrnostních podmínek ve dne i v noci. Součástí avioniky je HUD, MFD, sběrnice MIL-STD-1553. Využívá výkonný vícerežimový impulsní dopplerovský radiolokátor GRIFO L italské firmy FIAR. Řídící páka je systému HOTAS - všechny důležité prvky ovládání jsou soustředěny na řídíci páce.

Motor AlliedSignal F124 je proudový motor bez přídavného spalování navržený pro lehké bitevní/stíhací/cvičné letouny a jako jediný ve své třídě je vybaven systémem pro záznam řídících a servisních dat. Motor umožňuje plné využití současných rezerv koncepce draku.
Zlepšené parametry se projevují ve všech režimech letu. Stoupavost v porovnání s L59 vzrostla např. o 100 %.
Schopnost přežití letounu na bojišti zvyšuje nejen výstražný radiolokační přijímač a výmetnice klamných cílů, ale i pancéřování pilotní kabiny. Jedná se o vnitřní kombinovaný způsob ochrany podlahy a boků trupu, kdy keramický pancíř je určen proti střelám z pěchotních zbraní, zatímco kompozitový materiál na bázi kevlaru ve speciální matrici poskytuje ochranu proti střepinám. Riziko požáru omezuje zavádění dusíku nad hladinu paliva v nádržích, přičemž dusík je podobně jako kyslík pro dýchání získáván přímo z okolní atmosféry.
Přes zástavbu všech nových systémů (včetně palubního radiolokátoru, pancéřování a podstatně těžší pohonné jednotky) se prázdná hmotnost jednomístné L159 téměř neliší od L59.

Část možné výzbroje L159

Zbrojní systémy jsou schopny navádět inteligentní munici na bodové cíle, defenzivní systémy budou zajišťovat ochranu letounu. Na šesti podkřídlových a jednom podtrupovém závěsníku může nést 2340 kg výzbroje nebo až čtyři palivové nádrže. Předpokládá se užití standardních zbraní NATO. Standardní střelou vzduch-vzduch bude AIM-9 Sidewinder. Proti pozemním cílům může letoun nést laserem naváděné bomby, rakety, neřízené bomby nebo řízené střely, např. AGM-65 Maverick. Z další výzbroje může být použit průzkumný kontejner, navigační a střelecký kontejner nebo kontejner REB. Hlavňovou výzbroj tvoří podvěsný kontejner se dvěma kanóny PLAMEN ráže 20 mm českého původu.
Na jaře 1999 absolvoval dvoumístný prototyp první etapu střeleb v ČR. V dubnu až květnu 1999 probíhaly zbraňové zkoušky na střelnici NATO NSTR (Nordic Sea Test Range) u Andenes v Norsku. Tam se uskutečnily jak další etapa střeleb z kanónů, tak i zkoušky další standardní výzbroje NATO - neřízených raket a především protiletadlových a protizemních řízených střel.
Sedačka VS-2B s charakteristikami 0-0 je domácí konstrukce .

Na projektu L159 se účastní 27 tuzemských a 40 zahraničních firem. Mezi nimi: Rockwell International NAAMD (dnes součast Boeingu), AlliedSignal, Honeywell, Lear Astronics, GEC Marconi, FIAR.


Fotky kokpitu poslal Patrik Kutílek

 

Verze

 

Uživatelé

V letech 1999 až 2002 by měla česká armáda dostat 72 kusů L159. Prvních 5 by mělo být dodáno v prosinci 1999.

Bojové nasazení

Zatím nebyl bojově nasazen.

TTD L159 A

Motor: AlliedSignal F124, 28kN
Délka: 12,73 m
Rozpětí: 9,54 m
Výška: 4,77 m
Prázdná hmotnost: 4 160 kg
Maximální hmotnost: 8 000 kg
Rychlost: 935 km/hod
Dostup: 13 200 m
Stoupavost: 48 m/s
Dolet: 2 530 km
Vzletová dráha: 440 m
Výzbroj: Na šesti podkřídlových a jednom podtrupovém závěsníku může nést 2340 kg výzbroje.
  • palivové nádrže
  • střely vzduch-vzduch AIM-9 Sidewinder
  • laserem naváděné bomby
  • rakety
  • neřízené bomby
  • řízené střely vzduch-země např. AGM-65 Maverick
  • průzkumný kontejner
  • navigační a střelecký kontejner
  • kontejner REB
  • kontejner se dvěma 20 mm kanóny

L159 A v nové kamufláži čs.letectva

Zdroje:

 


Copyright © All Rights Reserved