zpět americké letouny a helikoptéry

Americké vojenské letouny a helikoptéry a jejich výzbroj

NAVIGACE

Projekt A/F-X

Konsorcia z USA

Připravil Lukáš Visingr


Jeden z návrhů A/F-X

Jak se můžete dočíst v jiném článku, program námořního útočného letounu A-12 Avenger II byl definitivně zastaven 7. ledna 1991. Ovšem již za dva dny poté (!) byl nastartován jiný program, tentokrát pro letectvo a námořnictvo současně. Nesl jméno A-X (Attack Experimental) a byl definován jako nástupce útočného A-6 Intruder. Pak se však situace poněkud změnila, protože námořnictvo zastavilo projekt NATF (Naval Advanced Tactical Fighter), z něhož měl vzejít vysoce výkonný stíhací letoun pro vybojování vzdušné nadvlády, který by nahradil F-14 Tomcat a stal by se námořním ekvivalentem F-22.

V konkurzu NATF se střetly typy Lockheed/Boeing F-22N (námořní F-22) a Northrop Grumman ASF-14 (hloubková modernizace F-14). Zvítězil první z nich, ale "navalizace" F-22 se ukázala být tak problematickou, že námořnictvo odmítlo pokračovat. Jako nejekonomičtější řešení se zdálo sloučení obou programů.

Nový A/F-X (Attack/Fighter-Experimental) měl být dvoumístným univerzálním letounem, schopným za jakýchkoli podmínek útočit na pozemní cíle, vést boj proti hladinovým lodím, provádět leteckou ochranu flotily a ničit nepřátelské letouny v hloubce protivníkova území. Rovněž se počítalo s vývojem dalších specializovaných verzí, např. tankovací nebo strategické (pro jaderné údery).

Pohon měly zajišťovat dva motory typu Pratt & Whitney PW7000 (slabší verze typu PW5000 alias F119, který pohání F-22). Byl kladen důraz na jednoduchost, obratnost a minimální zjistitelnost (stealth). V námořním letectvu měl nahradit typy F-14 Tomcat, A-6 Intruder a KA-6 Intruder a v "pozemním" letectvu F-15E Strike Eagle, F-111 Aardvark a F-117A Nighthawk.

Námořní letectvo obdrželo postupně celkem pět návrhů. Jednotlivé firmy se pro tyto účely různě spojovaly a zase oddělovaly, takže seznam navrhovatelů pak vypadal takto:

1. Grumman, Lockheed a Boeing
2. Lockheed a Boeing
3. McDonnell Douglas a Vought
4. Rockwell a Lockheed
5. General Dynamics a McDonnell Douglas

Jak si můžete všimnout, Lockheed participoval ve třech z pěti týmů; jak řekl Ben Riley, Lockheedův viceprezident pro projekty pokročilých technologií: "Třetina z něčeho je mnohem lepší než celé nic."

K dispozici jsou bohužel informace jen o třech návrzích. Tým Lockheed/Boeing navrhl takřka přesnou dvoutřetinovou kopii stíhačky F-22. Konsorcium Grumman/Lockheed/Boeing vytvořilo letoun také podobný F-22, ale s měnitelnou geometrií křídla (návaznost na Grumman F-14) a odlišně řešeným trupem (viz obrázky). Tým General Dynamics a McDonnell Douglas se nehodlal vzdát zamítnutého A-12 a navrhl jeho modernizovanou verzi, u níž konstrukce z uhlíkových kompozitů vyřešila hmotnostní problémy. Rovněž se spekulovalo o tryskách umožňujících vektorování tahu v jedné rovině.

Po prostudování všech návrhů bylo rozhodnuto, že každý z týmů obdrží 20 miliónů dolarů za zhotovení technologického modelu ve skutečné velikosti. Pak ovšem přišla pohroma v podobě nástupu Billa Clintona do funkce prezidenta USA. Clintonova administrativa vyšla z naivní představy, že konec studené války rovná se konec všech nepřátel USA, a v důsledku toho začala silně omezovat vojenský rozpočet. Nešlo sice o katastrofu takového rozsahu, jakou způsobil v druhé polovině 70. let Carter, ale přesto se ozbrojeným silám nevedlo nejlépe (tedy alespoň v prvním volebním období, v tom druhém už se Bill choval poněkud rozumněji). V tomto konkrétním případě se muselo námořnictvo rozhodnout mezi A/F-X a F/A-18E/F Super Hornet. Modernizovaný Hornet už byl tehdy v mnohem pokročilejším stádiu (technologický demonstrátor již existoval), takže dostal přednost. Ukončení programu A/F-X bylo oficiálně potvrzeno na podzim 1993.

V téže době navrhoval Lockheed námořní verzi F-117, která však nepřekročila fázi plánování. Důležitější však bylo, že specifikace A/F-X byly zahrnuty do běžícího programu JAST (Joint Advanced Strike Technology), který se roku 1995 přetransformoval na největší vojenský projekt v dějinách, kterým je F-35, svým způsobem "mladší bratr" A/F-X.


Prameny


All Rights Released.

 


Copyright © All Rights Reserved