zpět poválečné letouny USAF

Poválečné americké vojenské letouny

NAVIGACE

McDonnell Douglas F-4C/D Phantom II

Zpět na McDonnell F-4

Letoun F-4C byl původně upraven z verze F-4B (přejmenované z F4H) jako výsledek aktuální politiky společného jádra výzbroje všech složek. Jeho dva proudové motory mu dodávaly ve výšce skutečnou rychlost Mach 2, k výbavě patří radar APQ-100, centrální počítač letových dat A/A24G, inerciální navigační systém ASN-48, bombardovací systém AJB-7 a systém řízených raket ARW-77. Tato verze se, spolu s verzí F-4D významně podílela na bojích vietnamské války. Jako jejich starší námořní protějšky byly tyto Phantomy normálně vyzbrojeny, tzn. nesly čtyři řízené střely středního doletu AIM-7 Sparrow (zpola zapuštěné vespod do trupu) a až čtyři řízené střely krátkého doletu AIM-9 Sidewinder (na závěsnících pod křídly vedle vnějších palivových nádrží). Při letech do hlubokého vnitrozemí bylo velmi často využíváno i tankování za letu. Celkem bylo vyrobeno 635 kusů.
Verze D měla modernější avioniku, ovšem příčinou stížností byla nedostatečná střelecká výzbroj – Phantom sice mohl nést kontejner s kanónem, ale pod trupem na úkor střední palivové nádrže. Nicméně i tak byl Phantom ve Vietnamu výborným soupeřem ruských strojů.
 
Stručná charakteristika 
Základní funkce úderný a útočný stíhač startující ze země
Pohon dva proudové motory General Electric J79-GE-15
Výkon s forsáží 17 000 lb 75,6 kN
Rozpětí 38,4 stop 11,71 m
Délka 58,2 stop 17,75 m
Výška 16,2 stop 4,95 m
Plocha křídel 530 stop čtv. 49,24 m čtver.
Max. rychlost 1320 mph 2124 km/h
Poč. stoupavost 40 550 ft/min 12 360 m/min
Dostup 61 000 stop 18 590 m
Dolet bojový 538 mil 866 km
maximální 1926 mil 3100 km
Hmotnost prázdná 29 200 lb 13 245 kg
max.vzletová 54 600 lb 24 766 kg
Výzbroj 4x ŘS AIM-7D nebo -7E Sparrow s poloaktivním radarovým naváděním částečně zapuštěny pod trupem + až 4x AIM-9 Sidewinder nebo až 18 340 kg pum závěsnících.
Posádka dva



Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved