zpět poválečné letouny USAF

Poválečné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Northrop F-20 (F-5G) Tigershark

F-20 Tigershark byl vyvinut, postaven a testován u firmy Northrop Corp. na začátku 80. let jako F-5G - další stupeň ve vývoji F-5E Tiger II. Byl poháněn pouze jedním motorem, který měl ale o 80% větší tah než motor F-5E. Měl se stát levnější alternativou k F-16, ale po nabídnutí k prodeji se nenašel žádný zájemce a program byl ukončen.

Byly vyrobeny tři prototypy, z nichž dva havarovaly během prodejních demonstrací. Třetí je umístěn v Los Angeles County Museum of Science.

F-20 byl největším vojenským pokusem o obchod – před zrušením projektu do něj za šest let Northrop investoval 1,2 miliardy dolarů a přesto nenašel zákazníka. Neúspěch v prodeji měl vliv dokonce na politické dění ve Washingtonu. Přesto to byl letoun, který plně využíval digitální elektroniky a byl nejpokročilejším letounem v té době.

Stručná charakteristika
Pohon proudový motor General Electric F-404-GE-100 s přídavným spalováním
Výkon s forsáží 17 000 lb 75,62 kN
Max. rychlost 1557 mph (Mach 2,1) 2506 km/h
Dostup 55 000 stop 16 765 m
Poč. stoupavost 50 300 ft/min 15 331 m/min
Rozjezdová dráha 1450 feet 442 m
Maximální dolet 1715 mil 2760 km
Akční rádius 345 mil 555 km
Kapacita vestav. nádrží 677 US gal. 2563 lt
s ext. nádržemi 1502 US gal. 5686 lt
Rozpětí 28 stop 8,53 m
Délka 46 stop 6 palců 14,17 m
Výška 13 stop 10 palců 4,11 m
Plocha křídel 186 stop čtv. 17,28 m čtv.
Hmotnost prázdná 11 220 lb 5090 kg
bojová 15 060 lb 6831 kg
max. vzletová 26 290 lb 11 925 kg
Výzbroj dva 20mm kanony v nosu trupu, dvě řízené střely AIM-9 Sidewinder na koncích křídel, na závěsnících mohlo být umístěno až 8000 lb (3630 kg) munice nebo externích nádrží

Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved