zpět letadlové lodě U.S.Navy

Americké letadlové lodě

NAVIGACE

USS Carl Vinson (CVN 70)



USS Carl Vinson (CVN-70), nazývaná též Golden Eagle, je třetí letadlovou lodí třídy Nimitz a byl stejně jako ostatní postaven v loděnicích Newport News Shipbuilding and Drydock Company ve městě Newport News, Virginia.
Loď byla pojmenována po kongresmanovi za stát Georgia Carlu Vinsonovi, jenž působil v americkém Senátu více než 50 let (1914-1965). Vinson celou svou kariéru zasvětil rozvoji amerického válečného námořnictva a letectva, pamětliv hesla, že “Nejdražší věcí na světě je levná armáda a námořnictvo”. Na počest republikána Vinsona tak byla dne 15.3.1980 spuštěna na vodu válečná loď, která byla poprvé v historii USA pojmenována po ještě žijícím člověku.
USS Carl Vinson byla zařazena do služby 13.3.1982.
Po usilovné přípravě lodi i posádky čítající bezmála 6000 mužů opustil Carl Vinson 1. března 1983 Norfolk a zamířil na osmiměsíční plavbu kolem světa. Během ní navštívil přístavy na pěti kontinentech: v Severní Americe, Evropě, Africe, Asii a Austrálii. Koncem října proplul Carl Vinson pod mostem Golden Gate a navštívil poprvé San Francisko. Po příjezdu následovala tříměsíční prohlídka lodi a dovolená posádky.
Koncem května 1984 se Carl Vinson zúčastnil mnohonárodního námořního cvičení RIMPAC 84 spolu s loděmi Kanady, Japonska, Austrálie a Spojeného království. V srpnu a září pak prodělal ještě závěrečné zkoušky a byl připraven na další, tentokrát sedmiměsíční plavbu.
Během dalších let absolvoval Carl Vinson řadu zámořských plaveb, hlídkoval jako první letadlová loď v Beringově moři, zúčastnil se dalšího cvičení, RIMPAC 86, a obdržel své první vyznamenání “Meritorious Unit Commendation”.
Od února do července 1987 byla loď v suchém doku v přístavu Alameda a prošla důkladnou opravou a modernizací. Po následujících námořních zkouškách se v říjnu 1987 zúčastnila úspěšného cvičení REFTRA. Mezi dalšími plavbami se zúčastnila rovněž cvičení PACEX-89 – největšího vojenského cvičení od dob 2. světové války.
15. září 1990 přešel Carl Vinson pod správu svého dočasného domovského přístavu Bremerton ve státě Washington, od 22. září pak začala v suchém doku jeho generální oprava trvající až do dubna 1993, kdy se po plavebních testech vrátil do přístavu Alameda.
Svou šestou služební plavbu západním Pacifikem, Indickým oceánem a Arabským zálivem vykonal Carl Vinson v roce 1994 (únor až srpen). Potom navštívil opět San Francisco a zamířil na Havaj, kde se zúčastnil cvičení Kekoa ’95. V září téhož roku navštívili palubu Golden Eagle prezident Bill Clinton a jeho žena, První dáma Hillary Rodham-Clinton.
V květnu 1996 opustil Carl Vinson Alamedu a vydal se na další šestiměsíční plavbu Západní Pacifik/Indický oceán/Arabský záliv. 3. září se pak zapsal do historie, když z rozkazu prezidenta Clintona začal letecký útok proti Iráku. Palubní stíhače F-14 Tomcat poskytly ochranný doprovod bombardérům B-52 do Arabského zálivu a během necelých 24 hodin byly na vojenské cíle v jižním Iráku vypáleny z lodí střely Tomahawk. Další rakety byly vypuštěny z letadel. Poté Carl Vinson hlídkoval v dané oblasti a jeho letouny dohlížely na rozšířenou bezletovou zónu.
Po této úspěšné plavbě se Carl Vinson vrátil do San Francisca. Odtud se 14. ledna 1997 do nového domovského přístavu Bremerton, Wa., kde se mu dostalo bouřlivého uvítání. V té době z jeho paluby také naposledy odstartovaly letouny
A-6E Intruder, končící téměř po 40 letech svou službu u US Navy.
Koncem prosince 1998 vystřídal Carl Vinson letadlovou loď USS Enterprise v Perském zálivu, aby jeho letadla pokračovala v hlídkování nad jihoiráckou bezletovou zónou po právě skončené operaci Desert Fox (Pouštní liška).
Stručná charakteristika
Základní funkce víceúčelová letadlová loď na jaderný pohon
Výrobci Newport News Shipbuilding a Dry Dock Company, Newport News, Virginia
Kýl položen 11. října 1975
Spuštění na vodu 15. března 1980
Zařazení do služby 13. března 1982
Pohon dva jaderné reaktory (palivo na 20 let)
Výtlak 95 000 tun
Max. rychlost cca 30 uzlů 55,6 km/h   
Vrtule čtyři
Průměr vrtule 21 stop 6,4 m
Hmotnost vrtule 66 200 lb 30 028 kg
Počet kormidel dvě
Hmotnost kormidla 144 400 lb 65 000 kg
Výška (kýl-nástavby) 244 stop 74,4 m
Kotvy dvě
Hmotnost kotvy 66 140 lb 30 000 kg
Hmotnost článku řetězu 360 lb 163,3 kg
Délka let. paluby 1092 stop 332,8 m
Šířka let. paluby 252 stop 76,8 m
Plocha let. paluby 4,5 akru 18 211 m čtv.
Palubní výtahy čtyři
Letectvo ±70 letadel Carrier Air Wing 11
Carrier Air Wing 11 VF-213 12x F-14D Tomcat - víceúčelový stíhací letoun
VFA-94 12x F/A-18 Hornet - víceúčelový bojový letoun
VFA-97 12x F/A-18 Hornet - víceúčelový bojový letoun
VFA-22 12x F/A-18 Hornet - víceúčelový bojový letoun
VAQ-135 4x EA-6B Prowler - radioelektronický boj
VS-29 8x S-3B Viking - protiponorkový letoun
VAW-117 4x E-2C Hawkeye - letoun včasné výstrahy
HH-60H/SH-60F Seahawk - protiponorkový vrtulník
Výzbroj řízené střely RIM-7 Sea Sparrow, protiraketový systém Phalanx CIWS.
Různé
Čerstvá voda denně 400 000 galonů (15 142 hl)
Počet telefonů přes 2000
Cena lodi přibližně 3,9 miliardy dolarů (1980)
Přezdívky "Golden Eagle", "San Francisco's Own", "America's Favorite Carrier", "Starship Vinson"


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved