zpět válečné lodě II. světové války

Válečné lodě II. světové války

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

Aukce.Military.cz


HMS York
připravil Michal Béza

Kategorie: Těžký křižník
Třída:
York

Poslední skupinou těžkých křižníků postavených pro Royal Navy byla třída York. Jednalo se v zásadě o zmenšenou verzi "County class" (třída London), s menším počtem děl, avšak se zlepšenou ochranou. Původně byla plánována stavba série sedmi lodí, ale z důvodu postupného snižování výdajů na tuto kategorii námořního arzenálu byly nakonec postaveny pouze dvě jednotky.

HMS York byla postavena loďařskou společností Palmers v Jarrow v severní Anglii. Kýl byl položen 16. května 1927, trup byl spuštěn na vodu 17. července 1928 a loď byla dokončena 1. května 1930.

Hlavní výzbroj této třídy tvořilo šest kanónů ráže 203 mm Mk8 uložených ve třech dvoudělových věžích. V plánech byl uvažován letecký katapult umístěný na dělové věži "B", ale v průběhu stavby bylo toto řešení zavrženo a katapult se nakonec nacházel za druhým komínem. Původní pevný příčný katapult byl v letech 1937/38 nahrazen otočným typem. Loď nesla původně letoun Fairey IIIF, později Walrus.
Sekundární výzbroj tvořily čtyři kanóny ráže 102 mm QF Mk5 HA používané jako univerzální. Protileteckou výzbroj doplňovaly dva čtyřnásobné kulomety ráže 12,7 mm po bocích velitelského můstku. Na počátku války byly doplněny pouze dva kanóny ráže 20 mm, jeden z nich byl umístěn na dělové věži "A".

Díky oslabení výzbroje o jednu záďovou věž s děly 203mm se zkrátil trup o více než 15 metrů, což jednak přineslo úsporu tonáže o téměř 17 procent v porovnání se třídou London a navíc to umožnilo zesílit boční pancéř až na 76 mm (proti 25 mm u třídy London). Vylepšená pancéřová ochrana zřejmě zachránila křižník Exeter od jisté zkázy při bitvě v ústí řeky La Plata. Paluba nesoucí 102 mm kanóny obdržela na začátku války protistřepinovou ochranu.

HMS York měla na rozdíl od HMS Exeter komíny a stožáry skloněné směrem k zádi. Velitelský můstek byl zmenšenou verzí můstku tříd Kent a London a tvořila jej nástavba s několika ochozy, zatímco HMS Exeter měla můstek skříňového typu, jaký byl používán například na pozdějších lehkých křižnících třídy Leander.

Po svém uvedení do služby strávila HMS York několik let dislokována na základnách America Station a West Indies Station v rámci Osmé křižníkové divize. V důsledku rozpoutání války v Habeši (Etiopie) byla převelena do Středozemního moře, kde působila od září 1935 do jara 1936. V září 1939, kdy vypukla válka v Evropě a formovaly se první německé korzárské jednotky, byla převelena opět na základnu America Station. Jejími bojovými úkoly byla ochrana prvních konvojů směřujících z Halifaxu v Novém Skotsku do Británie. V říjnu 1939 se v Halifaxu připojila ke svazu Force F a spolu s HMS Berwick vytvořila první bojovou skupinu zaměřenou na vyhledávání německých korzárů. Pátrání se vyplatilo, když 3. března 1940 zadržela v Dánském průlivu německý pomocný křižník Arucas. Následující měsíc se HMS York připojila k Home Fleet a pomáhala v rámci operace Wilfred dopravit spojenecké jednotky do Norska. V následujících dnech se podílela na Norské kampani.
V létě 1940 byla HMS York převelena do Středomoří a připojila se ke Třetí křižníkové divizi se základnou na Maltě a později v Alexandrii. Při akcích proti italské Maríně ukončila osud torpédoborce Artigliere, který byl již těžce poškozen z předchozího střetnutí s britským Ajaxem. V následujících měsících prováděla krytí konvojů směřujících na Maltu, dopravovala spojenecké jednotky do Řecka a operovala ve východní části Středozemního moře.
Dne 26. března 1941 odrazily od boků italských torpédoborců Crispi a Sella motorové čluny naložené výbušninami a v plné rychlosti narazily do trupu HMS York, která kotvila v zátoce Suda na Krétě. Exploze otevřela v boku lodi velké otvory a loď dosedla na mělké dno. Britská admiralita zvažovala její vyzvednutí a opravu, ale vývoj na frontě ji předešel a tak byla loď při evakuaci ostrova zničena náložemi 22. května 1941. Trosky byly vyzvednuty a sešrotovány v roce 1952.

Technicko-Taktická Data:

Celková délka 175,3 m
Šířka 17,4 m
Ponor 5,2 m
Výtlak standardní 8 250 t
Výtlak maximální 10 500 t
Výzbroj 6 x 203 mm Mk8 (8"/50 - 3x2)
4 x 102 mm QF Mk5 HA (4"/45 - 4x1)
2 x 20 mm AA (2x1)
12 x 12,7 mm MG (2x3)
6 x 533 mm torpédomety (2x3)
Pancéřování bok 76mm, paluba 35mm, dělové věže 25mm, muniční komory 25mm-101mm
Max. rychlost 32,25 uzlu
Pohon 8 kotlů Admiralty 3
4 turbíny Parsons
Výkon 80 000 ks
Akční rádius 10 000 nm. při 14. uzlech
Zásoba paliva 1 900 t
Letouny 1
Katapulty 1
Posádka 620 mužů
Zařazena do služby 1. května 1930
Vyřazena ze služby / potopena 22. května 1941

 

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles