zpět válečné lodě II. světové války

Válečné lodě II. světové války

NAVIGACE

HMS Eagle
připravil Michal Béza

Kategorie: Letadlová loď
Třída: Eagle

Britské loděnice Armstrong Whitworth stavěly před První světovou válkou pro námořnictvo Chille dvě bitevní lodě typu Dreadnought - Almirante Cochrane a Almirante Latorre. Kýl první zmíněné lodě byl položen 20. února 1913 avšak její stavba byla v roce 1914 pozastavena a v průběhu války bylo rozhodnuto loď dostavět pro britské námořnictvo jako letadlový nosič podle plánů sira E H Tennysona d'Eyncourt. Práce na lodi byly obnoveny v roce 1917, dne 28.2.1918 dostala nové jméno HMS Eagle a trup byl spuštěn na vodu 8. června 1918. Původně se mělo jednat o nosič hydroplánů, ale později byla změněna koncepce na útočný nosič. Jak práce pokračovaly, bylo zřejmé, že loď nevstoupí do služby ještě před koncem války a tak se pracovní tempo zpomalilo. Opět naplno se práce rozběhly 24. září 1920 a loď byla již v roce 1921 prakticky hotova, ale zkoušky a menší dokončovací práce se protáhly a tak vstoupila do služby až 26. února 1924.

Po zkušenostech z přestavby HMS Furious byla zbudována průběžná letová paluba po celé délce lodi a komíny spolu s bojovou věží vytvořily rozměrný ostrov na pravoboku. Letouny byly na palubu vyváženy z prostorného hangáru dvěma výtahy.
Na obranu proti torpédoborcům sloužilo devět jednotlivě lafetovaných děl ráže 152 mm, která byla uložena pod letovou palubou. Protileteckou výzbroj tvořily čtyři kanóny ráže 102 mm. V předválečném období byl na střechu přední části ostrova umístěn protiletecký systém řízení palby (HA/DCT) a mezi komíny byl instalován osminásobný pom-pom. Protileteckou výzbroj doplňovaly původně čtyři čtyřhlavňové kulomety, které byly později nahrazeny dvanácti Oerlikony ráže 20 mm. Ty se nacházely podél letové paluby a před příďové kanóny ráže 102 mm byl doplněn druhý pom-pom. Palubní systémy zahrnovaly radary typu AR-285 a AW-290. Před válkou byly některé nádrže na mazut nahrazeny nádržemi pro letecký benzin.
Parní kotle umožňovaly spalovat topný olej i uhlí. Jedna perlička: vzhledem k historii vývoje tohoto plavidla se HMS Eagle vyznačovala jedním unikátem v britském námořnictvu - veškeré nápisy ve strojovnách a kotelnách byly ve španělštině a cejchování v metrickém systému, což muselo strojníkům činit nemalé potíže :-)
V červnu 1924 se nalodilo 6xFlycatcher, 6xBlackburn, 6xSeagull III a 6xDart. V roce 1931 leteckou jednotku tvořilo 12xFairey IIIF, 9xHawker Osprey, před vstupem do války letectvo zastupovalo 18xSwordfish.později přibyly 4xSea Hurricane plus 4 rozložené v hangáru jako rezerva.

Při vstupu Británie do války se HMS Eagle nacházela v Singapuru a v průběhu října 1939 se připojila ke svazu Force I a podílela se na pátrání po německé lodi Admiral Graf Spee. V prvních měsících roku 1940 prováděla krytí konvojů s pozemními jednotkami směřujícími do Indického oceánu, ale 14. března 1940 byla poškozena při explozi munice v příďovém muničním skladišti, při které zahynulo 13 mužů, a musela se vrátit do Singapuru kvůli opravám.
V květnu 1940 se HMS Eagle připojila k britské Středomořské flotile a 5. července její letouny z 813. perutě zaútočily na italské loďstvo u Tobruku. Při této akci potopily torpédoborec Zeffiro a obchodní lodě Manzoni (o výtlaku 3 955 t) a Serenitas (5 171 t) a těžce poškodily loď Liguria (15 354 t), která musela být později potopena vlastní posádkou. Další útok svými palubními letouny provedla u Calabrie a při návratu z této akce do domovského přístavu v Alexandrii byla sama napadena italskými bombardéry, z nichž čtyři sestřelila. Při druhé akci u Tobruku 20. července 1940 její letouny z 824. perutě potopily italské torpédoborce Ostro a Nembo a obchodní loď Sereno (2 333 t). O měsíc později 22. srpna její letouny potopily v zálivu Bomba nepřátelskou ponorku Iride. Při ofenzivě spojenecké flotily na konci srpna zaútočila na letiště na ostrovech Maritza a Rhodos. Eagle po zbytek roku doprovázela konvoje ve východním Středomoří a také útočila na italská letiště a loďstvo. Dne 11. listopadu 1940 pět jejích letounů, které byly dočasně na palubě HMS Illustrious, spolu s dalšími stroji FAA (Fleet Air Arm-námořní letectvo) zaútočilo na italské bitevní lodě u Tarentu a několik z nich vážně poškodilo.
V březnu 1941 proplula HMS Eagle Suezským průplavem do Rudého moře. Její letouny odlétly na základnu Port Sudan, odkud se podílely na bombardování italského loďstva u Massawy. Poté se loď přesunula na jih ke břehům Jihoafrické republiky, kam dorazila 8. května. Ze Simonstownu (JAR) se vydala do vod jižního Atlantiku a zde operovala ze základny South Atlantic Station ve Freetownu. Dne 6. června 1941 její letouny potopily německou obchodní loď Elbe (9 179 t) a 15. června zadržela ve spolupráci s lehkým křižníkem HMS Dunedin německou loď Lothringen (10 746 t), která zásobovala ponorky. V této oblasti pak HMS Eagle působila až do října 1941.
V říjnu 1941 došlo k požáru v hangáru a loď byla opravována ve Velké Británii do ledna 1942. V únoru 1942 se HMS Eagle vrátila do Středozemního moře, dopravovala letouny na Maltu a zúčastnila se operací "Spotter" a 'Picket". V červnu 1942 prováděly její letouny vzdušné krytí konvoje směřujícího na Maltu při operaci "Harpoon". Při této operaci odvedly Hurricany z 801. perutě spolu s letouny z HMS Argus velký díl práce při ochraně konvoje před neustálými útoky německých a italských sil. Při další významné zásobovací operaci "Pedestal", která probíhala v srpnu 1942 byla HMS Eagle součástí ochranného svazu, který tvořilo 41 bojových plavidel. Přibližně 70 námořních mil od Mallorky byla HMS Eagle zasažena čtyřmi torpédy z německé ponorky U-73. Loď se potopila se dvěma důstojníky a 158 námořníky, ale 927 mužů posádky včetně kapitána Mackintoshe se podařilo zachránit torpédoborcům HMS Laforey a HMS Lookout a remorkéru Jaunty.

Technicko-Taktická Data:

Celková délka 203,3 m
Šířka při čáře ponoru 28,0 m
Ponor 7,3 m
Délka letové paluby 200 m
Šířka letové paluby 30 m
Výtlak standardní 22 200 tun
Výtlak maximální 27 229 tun
Výzbroj kanónová 9 x 152 mm (9x1)
4 x 102 mm AA (4x1)
16 x dvouliberní pom-pom (2x8)
12 x 20 mm Oerlikon (12x1)
Letouny ve výzbroji celkem 21 strojů
Fairey Swordfish
Gladiator
Fulmar I
Sea Hurricane
Katapulty ?
Výtahy 2
Pancéřování bok 114 mm, paluba 25mm+38mm+38mm
Max. rychlost 24 uzlů
Pohon 32 kotlů Yarrow
4 turbíny Brown Curtis (AG)
Výkon 55 000 ks
Lodní šrouby 4
Akční rádius 4 000 nám. mil při 18 uzlech
Zásoba paliva mazutu: ?
leteckého benzinu: ?
Posádka 785 mužů RN
196 mužů RAF
Uvedena do služby 26. února 1924
Vyřazena ze služby / potopena 11. srpna 1942 

 

Letouny ve výzbroji HMS Eagle

Čísla Squadron Odbobí Typy letounů
824 01/1937-08/1942 Swordfish I
813 02/1937-01/1942 Swordfish I/Sea Gladiator
805 dt 01/1941-02/1941 Fulmar I
804A 10/1941 Fulmar I
807 06/1942 Fulmar I
801 06/1942-08/1942 Sea Hurricane Ib
813 01/1942-06/1942 Sea Hurricane Ib

 


Copyright © All Rights Reserved