zpět válečné lodě II. světové války

Válečné lodě II. světové války

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

Aukce.Military.cz


HMS Furious
připravil Michal Béza

Kategorie: Letadlová loď
Třída: Furious

Vznik letadlové lodi Furious spadá do roku 1914, kdy se admirál lord Fisher vrátil do britské admirality a na jeho popud bylo zahájeno projektování osmi nových bitevních lodí a osmi bitevních křižníků. Konec První světové války a následná Washingtonská dohoda ukončily stavbu nových bitevních jednotek a většina rozestavěných trupů byla sešrotována. Byla zde však možnost jak zachránit investované peníze a sice přestavbou bitevních křižníků na letadlové lodě.

HMS Furious patřila do trojice neúspěšných špatně pancéřovaných plavidel postavených podle dispozic admirála Fishera. Kýl lodě byl položen 8. června 1915 v loděnici Armstrong, trup byl spuštěn na vodu 15. srpna 1916 a loď byla uvedena do služby 26. června 1917. Na rozdíl od lodí Glorious a Courageous měla nést pouze dvě děla extrémní ráže 457 mm ve dvou jednodělových věžích, ale později bylo rozhodnuto místo příďové věže vybudovat krátkou nakloněnou plošinu pro starty letadel. Tak vznikl kříženec letadlové lodi s nevyhovující letovou palubou vpředu a jedním obrovským dělem vzadu. Palba z děla byla navíc také velmi problematická, neboť při ní byl neúnosně namáhán trup a jeho kadence byla tak nízká, že bylo značně neefektivní.


Vzhled HMS Glorious v roce 1917

Nakloněná rozjezdová dráha byla dlouhá 50 metrů a pod ní byl umístěn hangár. Vzlet letounů byl možný pouze proti větru a za maximální rychlosti plavidla. Přistání na lodi prakticky nebylo možné a podařilo se pouze jednou, druhý pokus skončil havárií a smrtí pilota. Při přistání letounu totiž musela loď plout proti větru, zatímco pilot musel prokličkovat kolem komína, stožárů a nástaveb a v podstatě na minimální rychlosti doklouzat na palubu, kde ho zachytil palubní personál. Proto bylo nedlouho po uvedení lodě do provozu rozhodnuto sejmout i zadní dělovou věž a stožár a na jejich místě zbudovat přistávací palubu. Práce byly skončeny 15. března 1918.


Po zbudování přistávací paluby v roce 1918

Komín uprostřed lodi zůstal zachován stejně jako bojová věž a tak před nimi musea být umístěna záchranná síť, která měla zadržet letouny, které měly vysokou rychlost. Tím ovšem docházelo k poškození jak sítě, tak letounů což nebylo pro bojový provoz přípustné. Také přesun letounů ze zadního hangáru na startovací palubu byl značně problematický. Proto bylo přikročeno ke kompletní přestavbě letové paluby spolu s přemístěním kouřovodů a bojové věže. Přestavba probíhala od června 1922 do srpna 1925 a z HMS Furious se stal plnohodnotný nosič letounů. Bojová věž zmizela úplně ačkoli v roce 1939 byl přece jen na pravoboku zbudován malý ostrov. Kouřovody byly umístěny na levoboku plavidla. V letech 1931-32 byla posílena protiletecká baterie.


HMS Furious po celkové přestavbě v roce 1925 (přibližný vzhled)

Kariéra HMS Furious jako letadlové lodě započala už v průběhu První světové války, kdy z její paluby odstartoval první letoun v průběhu plavby. K tomu došlo v červenci 1917 a po její přestavbě, při které byla instalována přistávací paluba, došlo dne 2. srpna 1918 k prvnímu standardnímu přistání letounu. Už 19. července 1918 však z její paluby odstartovalo sedm letounů typu Sopwith Camel, které zaútočily na německou základnu vzducholodí v Tondernu, kde zničily dva Zeppeliny.
Ve dvacátých a třicátých letech došlo k přestavbě lodě na plnohodnotný nosič s průběžnou palubou a byla posilována protiletecká výzbroj. Po vypuknutí Druhé světové války byla HMS Furious dislokována v Severním moři a do dubna 1940 působila také v severním Atlantiku. V měsících duben až červen 1940 se loď zúčastnila Norské kampaně a po stažení spojeneckých vojsk z Norska prováděla hlídkové plavby v severních mořích. Při operaci "DF" 6. září 1940 její letouny potopily dvě německá plavidla o úhrnném výtlaku 2 000 tun. Od října 1941 do dubna 1942 absolvovala přezbrojení v USA a poté působila ve Středozemním moři. V srpnu a září 1942 transportovala na Maltu 38 letounů Spitfire a v listopadu se zúčastnila vylodění v severní Africe.
Následující měsíce byla HMS Furious neoperativní a do služby se vrátila v lednu 1944 pod velením kapitána G.T. Phillipa, kdy se v rámci Home Fleet zapojila do ofenzivy proti Němci-okupovanému Norsku. Za zmínku stojí především její účast v operacích Tungsten, Mascot a Goodwood mezi dubnem a červnem 1944. Při operaci Tungsten (Wolfram) dne 3. dubna střemhlavé bombardéry typu Barracuda z HMS Furious a HMS Victorious svrhly pumy na německou bitevní loď Tirpitz kotvící v Kaafjordu.
Po úspěšné válečné kariéře byla zastaralá loď 15. září 1944 vyřazena z aktivní služby a zbytek války strávila jako ubytovací loď. V letech 1945-48 byl její trup používán na testy zbraní a výbušnin. V lednu 1948 byla vyškrtnuta ze seznamu válečných plavidel Royal Navy a prodána do šrotu. Sešrotování probíhalo na vrakovištích Dalmuir a Troon do roku 1954.

 

Technicko-Taktická Data:

  r. 1917 r. 1944
Celková délka 239,8 m 239,8 m
Délka mezi svislicemi ? 224,0 m
Šířka 26,8 m 26,8 m
Ponor 7,3 m 8,5 m
Délka letové paluby 50 m 181,66 m
Šířka letové paluby 21 m ?
Výtlak standardní 22 890 t 22 450 t
Výtlak maximální ? 28 500 t
Výzbroj kanónová 1 x 457 mm 12 x 102 mm HA (6x2)
10 x 140 mm (10x1) 32 x 2pdr pom-pom (4x8)
4 x 76 mm (4x1) 22 x 20 mm (22x1)
Letouny ve výzbroji Sopwith Camel

36 max

Baracuda
Wildcat
Hellcat
Katapulty

-

1
Výtahy

-

2
Pancéřování bok 76 mm, dělová věž & velitelská věž 229 mm, paluba 25 mm. bok 76 mm,
paluba 25 mm+51mm+25 mm
Max. rychlost 31 uzel 29,5 uzlu
Pohon 18 malých trubkových kotlů Yarrow
4 převodované turbíny Brown-Curtis
Výkon 90 000 ks (69 184 kW)
Lodní šrouby 4
Akční rádius 6 000 nám. mil při 20 uzlech
Zásoba paliva mazutu: ?

-

leteckého benzinu:  ?
Posádka 737 mužů 850 mužů RN,
 350 mužů RAF
Uvedena do služby 26. června 1917 srpen 1925
Vyřazena ze služby / potopena 1948 

 

Letecké skupiny sloužící na HMS Furious
Čísla squadron Časové rozmezí Typ letounů
818 10/1939-05/1940 Swordfish I
816 10/1939-09/1940 Swordfish I
801 05/1940-02/1941 Skua II
804  05/1940 Sea Gladiator
825 07/1940-04/1941 Swordfish I
804 dt 09/1940-10/1940 Martlet I
807 03/1941-04/1941 Fulmar I
800, 800X and 800Y 05/1941-08/1941 Fulmar I
812 07/1941-08/1941 Swordfish I
880A dt 07/1941-09/1941 Sea Hurricane Ib
810 09/1941 Swordfish I
835 04/1942 Swordfish I
822 07/1942-07/1943 Albacore I
823 07/1942-09/1942 Albacore I
804 08/1942 Hurricane IIb
807 08/1942-02/1943 Seafire L.IIc
801 10/1942-09/1944 Seafire
817 12/1942-03/1943 Albacore I
881 dt 07/1943 Martlet II
827 10/1943-06/1944 Barracuda II
830 10/1943-09/1944 Barracuda II
880 02/1944-10/1944 Seafire I/FIII
831 04/1944-05/1944 Barracuda II
842Q dt 04/1944 Wildcat V
882 dt 05/1944-06/1944 Wildcat V
1840 07/1944 Hellcat I
842 dt 07/1944 Swordfish II
827 08/1944-10/1944 Barracuda II
 

Letouny vy výzbroji HMS Furious

Datum: Typ: Počet:
září 1939 Blackburn Skua 9
Fairey Swordfish 18
květen 1940 Sea Gladiator 6
Fairey Sworsfish 18
červen 1940 Fairey Fulmar 9
Blackburn Skua 6
Fairey Swordfish 9
červenec 1940 Blackburn Skua 9
Fairey Swordfish 18
duben 1941 Blackburn Skua 12
Fairey Fulmar 3
červen 1941 Fairey Fulmar 9
Hawker Sea Hurricane 4
Fairey Albacore 9
Fairey Swordfish 18
listopad 1942 Supermarine Seafire 24
Fairey Albacore 9
únor 1943 Supermarine Seafire 9
Hawker Sea Hurricane 6
Fairey Albacore 9
Fairey Swordfish 9
Fairey Barracuda 12
duben 1944 Supermarine Seafire 14
Fairey Barracuda 9
červenec 1944 Supermarine Seafire 3
Fairey Swordfish 3
Grumman Hellcat 20
duben 1944 Supermarine Seafire 24
Fairey Barracuda Torpedo 9
 

 

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles