zpět válečné lodě II. světové války

Válečné lodě II. světové války

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

Aukce.Military.cz


Maya
připravil Michal Béza

Kategorie: Těžký křižník
Třída:
Takao

- Maya byla postavena firmou Kawasaki jako třetí ze čtveřice těžkých křižníků třídy Takao. Její kýl byl položen v Kobe dne 4. prosince 1928, trup spuštěn na vodu 8. listopadu 1930 a loď vstoupila do služby 30. června 1932.

Hlavní výzbroj plavidla tvořilo deset děl ráže 203 mm /50 cal. uložených v pěti dvojvěžích. Původně se mělo jednat o stejné věže jako u jejích sester, tedy model "E" s extrémně velkým úhlem náměru 70°, ale při zkouškách se projevily určité nedostatky, a tak byla děla uložena do nových věží typu "E2" s maximálním náměrem 55°. Přestože se tedy u této jednotky už nepočítalo s použitím hlavní baterie při protileteckém boji, tvořily sekundární baterii pouze čtyři kanóny ráže 120 mm HA v jednotlivém uložení.


Maya v roce 1933

Lodě třídy Takao měly být před válkou modernizovány, ale u Maya a Chokai kvůli blížícímu-se konfliktu modernizace neproběhla. Pouze byly lehké protiletecké zbraně 8x13,2mm (2x4) a 2x7,7mm (2x1) nahrazeny výkonnějšími 4x25mm (2x2) a 4x13,2mm (2x2). V roce 1942 byly 13,2mm kulomety odstraněny a PL výzbroj sestávala z dvanácti 25mm kanónů (6x2). Mezi prosincem 1943 a dubnem 1944 byla provedena rozsáhlejší přestavba, při níž byla odstraněna dělová věž číslo 3, původní protiletecké zbraně, torpédomety a hangár. Před můstkem byla zbudována nízká nástavba, která nesla protiletecké zbraně. Nově tvořilo výzbroj osm kanónů ráže 203mm/50, dvanáct kanónů ráže 127mm/40, 48 kanónů ráže 25mm, 36 kanónů ráže 13,2 mm a 16 x 610mm torpédomety. Podle některých zdrojů loď nevezla žádnou zásobu torpéd (vyjma těch v hlavních). Loď nesla pouze dva hydroplány. Modernizován byl i systém řízení palby, instalována nová protitorpédová obšívka a radary 21 Go (1x) a 22 Go (2x). V souvislosti s tím vzrostl výtlak na 13 350 T/ 15 159 t, šířka na 20,73m a ponor na 6,44m. Rychlost klesla na 34,25 uzlu, posádku tvořilo 996 mužů. Poslední změna proběhla v červnu až červenci 1944, kdy přibylo 18x25mm (18x1) a radar 13 Go.


Po demontáži třetí dělové věže byly doplněny PL zbraně

Po vstupu do služby se loď připojila spolu se svými sestrami ke Čtvrté křižníkové divizi, kde nahradila třídu Myoko. Od 15. listopadu 1935 byla přeřazena do rezervy a v následujících měsících byla zesilována její konstrukce v reakci na tzv. "4th Fleet Incident" (poškození několika japonských vojenských plavidel orkánem). Ke Čtvrté divizi se opět připojila spolu s Takao dne 1. prosince 1936. Lodě sloužily v čínských vodách, Maya jako školní dělostřelecká loď.
Po vypuknutí války v Pacifiku podporovala Maya invazi v Malajsii a na Borneo, později na Jávu. Po dobytí Jávy se japonské síly střetly se spojeneckou flotilou jižně od tohoto ostrova. Maya spolu s několika torpédoborci potopila dne 2. března 1942 britský torpédoborec Stronghold, přičemž japonské lodě vypálily na křižující plavidlo ohromné množství munice. Následně se spolu s ostatními plavidly Čtvrté divize stáhla do Japonska kvůli přezbrojení. Na začátku léta 1942 se Maya spolu s Takao zapojila do bojových akcí u Aleutského souostroví. V srpnu se rozjely akce v Šalamounově souostroví a do oblasti byla postupně převelena celá Čtvrtá divize. Maya byla 14. listopadu při střetu se spojeneckými silami těžce poškozena padajícím letounem. Čtveřice křižníků se v prosinci 1942 stáhla do Japonska a lodě byly opravovány do dubna 1943, načež byly převeleny na základnu Truk. Dne 5. listopadu 1943 byla Maya spolu s Takao a Atago poškozena při útoku amerických letounů z letadlové lodě Saratoga na japonskou základnu v Rabaulu. Všechny se musely vrátit do domovských přístavů kvůli opravám. Maya podstoupila zásadní přestavbu, při níž byla demontována dělová věž číslo 3 a loď byla vyzbrojena téměř jako protiletecký křižník, jak je uvedeno výše. Na bojiště se vrátila až v dubnu 1944, připojila se k nově zformované První Mobilní Flotile a spolu s ní se zúčastnila bitvy o Filipínské moře. V noci z 19. na 20. června byla lehce poškozena explozemi z blízkých zásahů. Po bitvě ve Filipínském moři se japonské křižníky včetně Maya stáhly na základnu v Singapuru. Odtud se vydaly pod velením admirála Kurity zpět do oblasti Filipín, kdy měly mohutnou ofenzivou zmařit americké vylodění na Leyte a přilehlých ostrovech. Japonské křižníky byly zjištěny americkými ponorkami nedaleko ostrova Palawan 23. října 1944 a Maya byla zasažena čtyřmi torpédy z ponorky USS Dace. Potopila se během 10 minut.

fotografie převzaty z National Model Museum Yokohama

Technicko-Taktická Data:

  r. 1933 r. 1944
Celková délka 203,76 m
Délka při čáře ponoru 201,76 m
Šířka 18,03 m ?
Ponor 6,11 m ?
Výtlak standardní 9 850 t 13 350 t
Výtlak maximální 14 383 t 15 159 t
Výzbroj 10 x 203 mm (5x2) 8 x 203 mm /50 cal (4x2)
4 x 120 mm HA (4x1) 12 x 127 mm /40 cal (6x2)
8 x 13,2 mm (2x4) 66 x 25 mm (13x3, 27x1)
 2 x 7,7 mm (2x1) 36 x 13,2 mm (36x1)
8 x 610 mm TT (4x2) 16 x 610 mm TT (4x2)
Pancéřování boky 38mm-127mm, paluba 32mm + 25mm, věže 25mm
Max. rychlost 35,5 uzlu 34,25 uzlu
Pohon 12 kotlů Kampon
4 parní turbíny
Výkon 130 000 ks
Zásoba paliva 2 571 t ?
Akční rádius 8 000 nm. při 14. uzlech
Letouny 3 2
Katapulty 2
Posádka 773 mužů 996 mužů
Zařazena do služby 30. června 1932
Vyřazena ze služby / potopena 23. října 1944

 

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles