zpět válečné lodě II. světové války

Válečné lodě II. světové války

NAVIGACE

Americké letadlové lodě

USS Langley (CV-1)
připravil Alexandr Vasilenko

Kategorie: Letadlová loď
Třída:
Langley

USS Langley CV-1 - původně AC-3 Jupiter. Kýl byl položen 18. října 1911 v Mare Island Navy Yard Vallejo v Kalifornii. 14. srpna 1912 byla loď spuštěna na vodu a převzata 7. dubna 1913. Prvním velitelem byl komandér Joseph M. Reeves.

Kanónovou výzbroj tvořilo 4x102mm dvojúčelových děl o délce hlavně 25 ráží.
Leteckou skupinu tvořilo 55 letounů. Letouny vyvážely z podpalubí 2 výtahy, loď nenesla až do své modernizace katapult.
Vzhledem k použití trupu nákladní lodi chybělo pancéřování.
Pohon zajišťovaly 3 kotle a elektrický pohon, které přenášely na 2 šrouby výkon 6 500 koní. Rychlost lodi činila 15 uzlů.

USS Jupiter AC-3 byla první loď s elektrickým pohonem. Normální turbíny byly nahrazeny velkým elektromotorem, zatímco kotelna plnila funkci velké elektrárny. Loď se zúčastnila krize ve Vera Cruz, kam dopravila jednotky námořní pěchoty. Na cestě do Philadelphie 10. října 1914 proplula Panamským průplavem jako první loď, která tak učinila směrem ze západu na východ.
První světovou válku loď strávila přepravou jednotek v rámci Atlantické pomocné flotily a Námořní transportní služby. Po skončení války převážela americké vojáky zpět do vlasti. 11. července 1919 byla schválena přestavba na letadlovou loď.

První letadlová loď se zrodila v Navy Yard v Norfolku. Stejně jako účel, bylo změněno také jméno - USS Langley CV-1 byla na světě. 20. března 1922 vstoupila do služby pod komandérem Kennethem Whitingem.
Dne 17. října 1922 pilotoval Virgil C. Griffin první letadlo, které vzlétlo z paluby.  O devět dní později provedl první přistání podplukovník G. DeC. Chevalier. 18. listopadu byla provedena první katapultáž.
Od 15. ledna 1923 započaly v Karibiku zkoušky a cvičení letového provozu.  V červnu 1923 se účastnila letecké přehlídky ve Washingtonu D.C.. Po té absolvovala cvičnou plavbu podél atlantického a karibského pobřeží. V roce 1924 čekaly na loď námořní cvičení a přehlídky, stejně jako opravy a úpravy.
V listopadu 1924 byla převelena na rok k Pacifické bitevní skupině a operovala z Kalifornie a Havaje. Útočila na cvičné cíle, prováděla testy a zkoušky operačních taktik a nasazení letadel.
25. října 1936 připlula do Mare Island Navy Yard v Kalifornii kde podstoupila úpravy na přepravní letadlovou loď. Její kariéra jako bojové letadlové lodi byla u konce. Její piloti byly převeleni na nové letadlové lodě USS Saratoga CV-2 a USS Lexington CV-3.
Přestavba byla ukončena 26. února 1937 a loď byla opět překlasifikována jako USS Langley AV-3. Začátek druhé světové války ji zastihl na Filipínách, odtud se vydala 8. prosince přes Balikpapan, Borneo dostala do Darwinu v Austrálii. Dorazila 1. ledna 1942 a do 11. ledna 1942 byla k dispozici Australskému královskému letectvu při provádění protiponorkových hlídek v okolí Darwinu. Po té byla loď přidělena ke spojeným americko-britsko-holandsko-australským silám, které měli čelit japonské agresi v Indonésii. Opustila Fremantle 22. února 1942 s konvojem, od kterého se oddělila o pět dní později, aby doručila 32 Curtissů P-40 do Tjilatjapu na Javě.
Brzy ráno 27. února 1942 se setkala s protiponorkovým krytím tvořeným torpédoborci USS Whipple DD-217 a USS Edsall DD-219. V 11.40 se objevilo devět dvoumotorových bombardérů, pravděpodobně G3M Nelly. první dvě trojice nezasáhly, ale třetí byla úspěšná. Loď zasáhlo pět bomb, letouny zachvátil požár, kormidlo bylo zablokované a loď získala náklon deseti stupňů na levobok. Loď nebylo možné odtáhnout do Tjilatjapu a tak byla ve 13:32 opuštěna. Devět 102mm granátů a dvě torpéda doprovodných torpédoborců dokončili dílo zkázy. potopila se 75 mil od Tjilatjapu. Z posádky zahynulo 16 mužů.

Technicko-Taktická Data:

Celková délka 165 m
Šířka 20 m
Ponor 5,7 m
Výtlak standardní 11 500 t
Výtlak maximální 13 900 t
Výzbroj kanónová 4 x 127 mm AA
Výzbroj letounová

celkem 55 letadel

Katapulty 0
Výtahy 2
Max. rychlost 15 uzlů
Pohon 3 kotel + turboelektrický pohon
Výkon 4 800 kW
Lodní šrouby 2
Pancéřování - bok 0 mm
Pancéřování - hlavní paluba 0 mm
Pancéřování - spodní paluba 0 mm
Posádka 468 mužů
Uvedena do služby 7. dubna 1913
Vyřazena ze služby / potopena 27. února 1942

 


Copyright © All Rights Reserved