| NAVIGACE | 
| 
 
  | 
  
| 
 
  | 
  
HMS Norfolk
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: London
Těžký křižník Norfolk byl postaven v loděnicích Fairfield v Govanu. Kýl byl položen 8. července 1927, trup byl spuštěn na vodu 12. prosince 1928 a loď byla uvedena do služby 30. dubna 1930. Ačkoli ji některé zdroje řadí spolu se sesterskou lodí HMS Dorsetshire do samostatné třídy, v zásadě se jednalo o plavidlo třídy London.
Hlavní výzbroj tvořilo osm kanónů ráže 203 mm uložených ve čtyřech 
odlehčených věžích Mk2. Dělová věž "X" byla demontována při modernizaci v roce 
1944. Sekundární výzbroj tvořily původně čtyři kanóny ráže 102 mm Mk5, ale ty 
byly při rozsáhlé modernizaci v letech 1936/37 nahrazeny dvojhlavňovými komplety 
s děly Mk16 stejné ráže. V roce 1931 byl instalován katapult a systém řízení 
palby HACS. V roce 1933 byly na vyvýšených plošinách u druhého komína umístěny 
dva čtyřhlavňové komplety s kulomety ráže 12,7 mm. protiletecká výzbroj byla v 
roce 1937 posílena o dva osmihlavňové pom-pomy, byl doplněn druhý systém HACS a 
zvětšen můstek. Na počátku léta roku 1940 byly instalovány dva protiletecké 
raketové odpalovače UP (Unrotated Projector), ale ty byly zanedlouho sejmuty při 
přezbrojení mezi červencem a zářím 1941. V té době byly také 12,7 mm kulomety 
nahrazeny šesti jednotlivými kanóny ráže 20 mm a doplněny radarové systémy 281, 
284 a 285. V říjnu roku 1942 byly přidány další tři kanóny ráže 20 mm a radar 
typ 273. V roce 1943 bylo demontováno zázemí palubního letounu a přidáno dalších 
devět jednotlivých 20 mm kanónů, nicméně záznamy z dubna 1944 hovoří o celkovém 
počtu 15. kanónů ráže 20mm. 
V roce 1944 podstoupila loď zásadní přestavbu, při které byla demontována dělová 
věž "X" zbraní 203 mm (jak je zmíněno výše), oba osmihlavňové pom-pomy, pět 20 mm 
kanónů a část radarového vybavení. Nahradilo je jedenáct dvojhlavňových 
elektricky ovládaných kanónů ráže 20 mm a šest čtyřhlavňových pom-pomů, zároveň 
bylo modernizováno radarové vybavení. poslední modernizace zbraňových systémů 
proběhla v září 1945, kdy bylo deset jednohlavňových 20 mm kanónů nahrazeno 
stejným počtem 40 mm kanónů Bofors.
Po svém uvedení do služby sloužila HMS Norfolk v letech 1930-32 v 
Atlantiku a v rámci Home Fleet. V letech 1932-34 operovala ze základen America 
Station a West Indies Station, v letech 1935-39 pak byla dislokována a na East 
Indies Station. Následovalo přezbrojení v Británii, kde ji zastihl začátek 
války. 
Dne 6. září 1939 se připojila v Dánském průlivu k 18. křižníkové divizi v 
Atlantiku a na počátku prosince zformovala HMS Norfolk spolu s 
HMS Berwick (která se vrátila z West 
Indies), HMS Devonshire (která 
se připojila ze Středomoří) a  HMS 
Suffolk Pvní křižníkovou divizi, která operovala v rámci Home Fleet v 
severních mořích. Dne 15. března 1940 byla HMS Norfolk na kotvišti Scapa 
Flow poškozena nepřátelskými bombami a byla odtažena do loděnic v Clyde, kde 
probíhaly opravy do června téhož roku. Od prosince 1940 byla dislokována na 
základně ve Freetownu (Siera Leone) a odtud v rámci svazu Force K prováděla 
ochranu obchodních tras v jižním Atlantiku a mimo jiné se zapojila do pátrání po 
německých korzárech jako byli těžký křižník 
Admiral Scheer 
a v lednu 1941 pomocný křižník Kormoran. 
Od února 1941 doprovázel křižník konvoje se spojeneckými jednotkami na 
nebezpečné plavbě napříč Atlantikem, v květnu se vrátil do vod Islandu a strážil 
Dánský průliv před ohlášeným průlomem německé bitevní lodi 
Bismarck. HMS 
Norfolk se podílela na celé operaci, od zjištění bitevní lodě v Dánském 
průlivu až po její potopení. Následovalo přezbrojení, které probíhalo od 
července do září, a poté loď nastoupila službu opět v rámci Home Fleet a v 
letech 1942 a 1943 doprovázela konvoje v arktických vodách s výjimkou jedné 
bojové akce proti bitevní lodi 
Scharnhorst 
26. prosince 1943 u Severního mysu v Norsku. HMS Norfolk byla německou 
lodí poškozena a byla opravována na řece Tyne od ledna do listopadu 1944. Poté čistila 
vody podél norského pobřeží od nepřátelských plavidel až do konce války. 
Poválečná kariéra lodě byla krátká - v roce 1949 byla vyřazena ze služby a 3. 
ledna 1950 byla prodána společnosti BISCO načež 19. února téhož roku zakotvila 
na vrakovišti Cashmore v Newportu, kde byla sešrotována.
Technicko-Taktická Data:
| r. 1937 | r. 1945 | |
| Celková délka | 192,9 m | |
| Šířka | 20 m | |
| Ponor | 5,2 m | |
| Výtlak standardní | 9 750 t | |
| Výtlak maximální | 13 220 t | |
| Výzbroj | 8 x 203 mm Mk8 (8"/50 - 4x2) | 6 x 203 mm Mk8 (8"/50 - 3x2) | 
| 4 x 102 mm QF Mk5 HA (4x1) | 8 x 102 mm Mk16 HA (4x2) | |
| 16 x 2 pdr pom-pom (2x8) | 10 x 40 mm Bofors (10x1) | |
| 8 x 12,7 mm MG (2x4) | 24 x 2pdr pom-pom (6x4) | |
| - | 22 x 20 mm Oerlikon (11x2) | |
| 8 x 533 mm torpédomety (2x4) | 8 x 533 mm torpédomety (2x4) | |
| Pancéřování | bok 25mm+114mm(kotelny), paluba 35mm, dělové věže 25mm | |
| Max. rychlost | 32,25 uzlu | |
| Pohon | 8 tří-bubnových kotlů Admiralty | |
| 4 turbíny Parsons | ||
| Výkon | 80 000 ks | |
| Akční rádius | 12 500 nm. při 12 uzlech | |
| Zásoba paliva | 3 210 t | |
| Letouny | 1 | - | 
| Posádka | 700 mužů | |
| Zařazena do služby | 30. dubna 1930 | |
| Vyřazena ze služby / potopena | 1949 | |
Copyright © All Rights Reserved