zpět válečné lodě II. světové války

Válečné lodě II. světové války

NAVIGACE

Kirishima
připravil Michal Béza

Kategorie: Bitevní křižník
Třída: Kongo

Bitevní křižník (později bitevní loď) Kirishima byl poslední z trojice lodí o standardním výtlaku 26 000 tun postavené podle bitevního křižníku Kongo. Loď byla postavena v loděnicích v Nagasaki firmou Mitsubishi. Zde byl 17. března 1912 položen kýl, trup byl spuštěn na vodu 1. prosince 1913 a loď byla uvedena do služby 19. dubna 1915.

Hlavní výzbroj lodi tvořilo osm kanónů ráže 356 mm (14"/45 cal.), což sice byl na dobu vzniku lodi standard, ale s postupem času se začaly používat na bitevních lodích mnohem větší ráže a výzbroj 14" kanóny se ukázala jako slabá. Děla byla uložena ve dvojvěžích, dvě věže na přídi a dvě na zádi. Sekundární výzbroj tvořilo šestnáct kasematové uložených děl ráže 152 mm. Jejich počet byl při přestavbách redukován až na osm. Další výzbroj tvořila univerzální děla ráže 76 mm, která byla v průběhu Druhé světové války nahrazena dvanácti kanóny ráže 127 mm (5"/40) M1928. Protileteckou baterii tvořilo v průběhu Druhé světové války až 100 kanónů ráže 25 mm a osm kanónů ráže 13 mm. Ve výzbroji byly navíc dva podhladinové torpédomety ráže 533 mm (21").

Loď původně pohánělo 10 kotlů Babcock&Wilcox a 4 turbíny Parsons o celkovém výkonu 64 000 koňských sil. Turbíny otáčely čtyřmi lodními šrouby a maximální rychlost dosahovala 27,54 uzlu.

Kirishima byla podobně jako většina starších lodí japonského námořnictva ve dvacátých letech modernizována. Přestavba probíhala v letech 1927-1930 v Kure a byla při ní především doplněna protiletecká výzbroj a zesílena pancéřová ochrana lodi. Po této modernizaci byla Kirishima překlasifikována z bitevního křižníku na bitevní loď.
V letech 1935-1936 pak loď podstoupila druhou rekonstrukci, při níž byl prodloužen trup a instalovány výkonnější hnací systémy. Výkon soustrojí tak vzrostl na 136 000 koňských sil a maximální rychlost vrostla až na 30,5 uzlu. Standardní výtlak se poté zvětšil na 32 156 tun a z Kirishimy se stala moderní a rychlá bitevní loď, její slabinou však zůstávala poměrně slabá pancéřová ochrana a slabá výzbroj.

Vysoká rychlost, kterou Kirishima získala po modernizaci, jí umožňovala dělat doprovod rychlým svazům letadlových lodí v prvním roce Druhé světové války. Nejinak tomu bylo 7. prosince 1941, kdy pod krytím Kirishimy a dalších válečných plavidel odstartovala z japonských letadlových lodí letadla, aby podnikla zákeřný útok na americkou základnu Pearl Harbor. Na počátku roku 1942 se pak účastnila japonské ofenzívy ve východoindickém oceánu. V březnu a dubnu téhož roku útočila Kirishima jako součást silného japonského svazu na britské jednotky a základny v celé oblasti. Do další akce se dostala v létě 1942, kdy se rozjela bitva o Šalamounovy ostrovy. V srpnu byla přítomná souboji letadlových lodí u východních Šalamounových ostrovů a v říjnu u ostrova Santa Cruz. Následně započala kampaň o ovládnutí Guadalcanalu. Dne 13. listopadu 1942 utržila Kirishima několik lehčích zásahů při noční akci hladinových plavidel. Následujícího dne byl japonský svaz napaden letouny z Guadalcanalu a byla potopena její sesterská loď Hiei a transportní lodě s invazními oddíly. Kirishima se vzdálila z oblasti, ale druhý den se vrátila zpět. V noci z 14. na 15. listopadu 1942 se střetla s moderními americkými bitevními loděmi USS Washington a USS South Dakota. Kirishima jako první zaměřila South Dakotu a zahájila palbu. Americká loď byla zaskočena a po chvíli byla natolik poškozena, že nebyla schopna palbu opětovat. Kirishima se zdála být vítězem střetnutí, ale nevšimla si v zákrytu Dakoty druhé americké lodě. USS Washington vyplula obchvatem ze zákrytu Dakoty a spustila palbu ze svých 16" děl a totálně rozstřílela starou japonskou loď. V tomto souboji utržila Kirishima zásahy devíti projektily ráže 406 mm a minimálně čtyřiceti projektily ráže 127mm. Loď se potopila nedaleko ostrova Savo a vrak byl objeven až v roce 1992 přibližně 1 200 metrů pod hladinou.

Technicko-Taktická Data:

Délka celková 214,6 m
Šířka 28 m
Ponor 8,4 m
Výtlak standardní 26 230 t (32 156 t. po roce 1936)
Výtlak maximální 27 500 t (35 000 t. po roce 1936)
Výzbroj 8 x 356 mm (14"/45, 4x2)
16 x 152 mm (6"/50)
8 x 127 mm (5"/40) AA
až 118 x 25 mm AA
8 x 533 mm torpédomety
Pancéřování bok 203mm, paluba 70mm, věže 228mm
Max. rychlost 29,5 uzlu
Pohon 10 kotlů Kanpon
4 parní turbíny Parsons
Výkon 136 000 ks
Akční rádius 8 000 nám. mil při 10 uzlech
Zásoba paliva ?
Posádka 1 221 mužů
Zařazena do služby 19. dubna 1915
Vyřazena ze služby / potopena 15. listopadu 1942

 


Copyright © All Rights Reserved