zpět válečné lodě II. světové války

Válečné lodě II. světové války

NAVIGACE

Ashigara
připravil Michal Béza

Kategorie: Těžký křižník
Třída:
Myoko

Japonský těžký křižník Ashigara byl objednán u společnosti Kawasaki na jaře roku 1925. Kýl byl položen 11. dubna 1925 v Kobe, trup byl spuštěn na vodu 22. dubna 1928 a námořnictvo loď převzalo 20. srpna 1929.

Hnací systémy nedodával výrobce, ale byly sestaveny v Kure. Ashigara podstoupila první modernizaci v letech 1933-34. Při ní byla nahrazena děla hlavní baterie ráže 200 mm novými kanóny ráže 203 mm. V letech 1934-36 byla posílena protiletecká výzbroj a tehdy zahrnovala čtyři dvojhlavňové komplety ráže 127 mm, osm kulometů ráže 13,2 mm a na můstku dva lehké kulomety ráže 7,7 mm, zároveň byly instalovány nové systémy řízení palby. Pevné torpédomety byly nahrazeny 2x4 otočnými komplety, zároveň se zvětšila šířka trupu při rozšíření protitorpédové obšívky. Na bocích plavidla byly instalovány dva otočné katapulty.
Druhá zásadní modernizace plavidla probíhala od června 1939 do června 1940. Při ní byly doplněny další dva čtyřhlavňové torpédomety, posílena protiletecká výzbroj o kanóny ráže 25 mm a opět vzrostla šířka plavidla. Další modernizace probíhaly v průběhu války. V květnu 1943 byl instalován radar 21 Go a osm dvojhlavňových kanónů ráže 25 mm. Mezi listopadem 1943 a lednem 1944 bylo doplněno dalších osm PL kanónů ráže 25 mm a 2 x radar 22 Go. Na konci června 1944 tvořilo PL výzbroj 48 kanónů ráže 25 mm (10x2, 28x1) a byl instalován radar 13 Go.

Před válkou sloužila Ashigara spolu se svými sestrami nejprve ve Čtvrté a později v Páté křižníkové divizi. Po vypuknutí války v Tichomoří operovala v oblasti Filipín a v únoru 1942 podporovala sesterské lodě při potopení britského křižníku Exeter.
Ashigara
sloužila v jiho-západním Pacifiku na základně v Singapuru jako vlajková loď 2. skupiny "Jižních expedičních sil" do dubna 1943. Následovala modernizace, která probíhala v Sasebo. Poté byla převelena na základnu Truk, dokud od května do června 1943 podporovala bojové akce u Aleut. Poté se Ashigara spolu se sesterskou lodí Nachi vrátila do jiho-západního Pacifiku, kde setrvala do června 1944, kdy byla vystřídána dvojicí křižníků Myoko a Haguro.
V říjnu 1944 proběhla bitva u Leyte, které se zúčastnily všechny lodě třídy Myoko. Kromě Ashigary byly všechny lodě poškozeny a musely do doků, zatímco Ashigara byla v listopadu 1944 přiřazena k Páté flotile a převelena zpět do Singapuru. Dne 5. února 1945 se připojila opět k páté křižníkové divizi, ale po ztrátě křižníku Haguro byla divize rozpuštěna a Ashigara byla převelena k 10. Flotile. Při evakuaci japonských sil z Batavie byla Ashigara v noci ze 7. na 8. června 1945 torpédována britskou ponorkou Trenchant. Po zásazích pěti torpédy se potopila v průlivu Banka.


obrázek povolil zveřejnit J&J Graphic

Technicko-Taktická Data:

Celková délka 203,76 m
Délka při čáře ponoru 201,5 m
Šířka 17,34 m
Ponor 5,9 m
Výtlak standardní 10 000 t
Výtlak maximální 13 300 t
Výzbroj 10 x 203 mm (5x2)
8 x 127 mm DP (4x2)
48 x 25 mm AA (10x2, 28x1)
16 x 610 mm torpédomety (4x4)
Pancéřování bok 102mm, paluba 32mm + 25mm, věže 25mm
Max. rychlost 35,5 uzlu
Pohon 12 kotlů Kampon
4 převodované turbíny
Výkon 130 000 ks
Zásoba paliva 2 470 t
Akční rádius 8 000 nm. při 14. uzlech
Letouny 3
Katapulty 2
Posádka 773 mužů
Zařazena do služby 20. srpna 1929
Vyřazena ze služby / potopena 8. června 1945

 


Copyright © All Rights Reserved