zpět válečné lodě II. světové války

Válečné lodě II. světové války

NAVIGACE

Haguro
připravil Michal Béza

Kategorie: Těžký křižník
Třída:
Myoko

Těžký křižník Haguro byl postaven v loděnicích společnosti Mitsubishi jako třetí jednotka třídy Myoko. Loď byla objednána v roce 1924 a její kýl byl položen 16. března 1925. Trup byl spuštěn na vodu 24. března 1928 a loď byla předána námořnictvu 25. dubna 1929.

Na rozdíl od předcházejících dvou jednotek, jejichž pohonnou soustavu dodávali přímo jejich výrobci, byly hnací systémy křižníku Haguro sestaveny v loděnicích Yokosuka. Ostatní parametry byly shodné s předcházejícími jednotkami, s drobnými rozdíly v PL výzbroji.
Náhrada původních děl hlavní baterie ráže 200 mm za nový typ ráže 203 mm probíhala v letech 1933-34. V letech 1934-36 proběhla větší modernizace, při které byla zvětšena protitorpédová obšívka, instalovány otočné torpédomety a dva letecké katapulty. Druhá modernizace probíhala u křižníku Haguro od ledna 1939 do prosince téhož roku. Při ní byly instalovány nové systémy řízení palby, doplněna druhá dvojice čtyřhlavňových torpédometů a posílena byla protiletecká výzbroj. Opět byla zvětšena protitorpédová obšívka. Ve válečných letech byla rozšiřována protiletecká baterie a instalovány radary. Na Haguro bylo v v červenci 1943 doplněno osm dvouhlavňových kompletů ráže 25 mm a instalován radar 21 Go. V srpnu 1944 byl instalován radar 22 Go.

Po svém uvedení do služby sloužila Haguro se svými sestrami v rámci Čtvrté křižníkové divize až do roku 1933, kdy byly lodě přeřazeny do Páté divize. Na počátku války v Tichomoří byly všechny lodě třídy Myoko nasazeny v oblasti Filipín. Na konci února 1942 se podařilo Haguro a sesterské lodi Nachi potopit v průlivu Sunda britský těžký křižník Exeter. V létě 1942 se lodě přesunuly ke Guadalcanalu a od srpna se zapojily do japonské ofenzivy. Haguro se na podzim vydala do Japonska kvůli přezbrojení a poté se přesunula na základnu Truk, odkud podporovala akce u Aleut mezi květnem a červnem 1943. V srpnu 1943 se Haguro spolu s Myoko přesunuly do oblasti Šalamounova souostroví. V noční bitvě 2. listopadu 1943 v zálivu Empress Augusta utržily obě lodě mírná poškození.
V létě 1944 se Haguro přesunula do západního Pacifiku a 12. července 1944 v Singapuru vystřídala spolu s Myoko sesterské lodě Ashigara a Nachi. V říjnu 1944 se Haguro spolu se sesterskými plavidly zúčastnila bitvy u Leyte a Nedaleko ostrova Samar byla zasažena spojeneckou leteckou pumou do dělové věže číslo 2. Po rozprášení japonských sil u Leyte se Haguro zdržovala v Malajských vodách. Nakonec byla objevena jihozápadně od Penangu britskou 26. flotilou torpédoborců (HMS Saumarez, HMS Verulam, HMS Vigilant, HMS Venus a HMS Virago) a byla potopena v noci z 15. na 16. května 1945 po zásahu třemi torpédy.


obrázek povolil zveřejnit J&J Graphic

Technicko-Taktická Data (1944):

Celková délka 203,76 m
Délka při čáře ponoru 201,5 m
Šířka 17,34 m
Ponor 5,9 m
Výtlak standardní 10 000 t
Výtlak maximální 13 300 t
Výzbroj 10 x 203 mm (5x2)
8 x 127 mm (4x2)
52 x 25 mm AA (4x3, 8x2, 24x1)
16 x 610 mm torpédomety (4x4)
Pancéřování bok 102mm, paluba 32mm + 25mm, věže 25mm
Max. rychlost 35,5 uzlu
Pohon 12 kotlů Kampon
4 převodované turbíny
Výkon 130 000 ks
Zásoba paliva 2 470 t
Akční rádius 8 000 nm. při 14. uzlech
Letouny 3
Katapulty 2
Posádka 773 mužů
Zařazena do služby 25. dubna 1929
Vyřazena ze služby / potopena 16. května 1945

 


Copyright © All Rights Reserved