zpět válečné lodě II. světové války

Válečné lodě II. světové války

NAVIGACE

HMS Norfolk
připravil Michal Béza

Kategorie: Těžký křižník
Třída:
London

Těžký křižník Norfolk byl postaven v loděnicích Fairfield v Govanu. Kýl byl položen 8. července 1927, trup byl spuštěn na vodu 12. prosince 1928 a loď byla uvedena do služby 30. dubna 1930. Ačkoli ji některé zdroje řadí spolu se sesterskou lodí HMS Dorsetshire do samostatné třídy, v zásadě se jednalo o plavidlo třídy London.

Hlavní výzbroj tvořilo osm kanónů ráže 203 mm uložených ve čtyřech odlehčených věžích Mk2. Dělová věž "X" byla demontována při modernizaci v roce 1944. Sekundární výzbroj tvořily původně čtyři kanóny ráže 102 mm Mk5, ale ty byly při rozsáhlé modernizaci v letech 1936/37 nahrazeny dvojhlavňovými komplety s děly Mk16 stejné ráže. V roce 1931 byl instalován katapult a systém řízení palby HACS. V roce 1933 byly na vyvýšených plošinách u druhého komína umístěny dva čtyřhlavňové komplety s kulomety ráže 12,7 mm. protiletecká výzbroj byla v roce 1937 posílena o dva osmihlavňové pom-pomy, byl doplněn druhý systém HACS a zvětšen můstek. Na počátku léta roku 1940 byly instalovány dva protiletecké raketové odpalovače UP (Unrotated Projector), ale ty byly zanedlouho sejmuty při přezbrojení mezi červencem a zářím 1941. V té době byly také 12,7 mm kulomety nahrazeny šesti jednotlivými kanóny ráže 20 mm a doplněny radarové systémy 281, 284 a 285. V říjnu roku 1942 byly přidány další tři kanóny ráže 20 mm a radar typ 273. V roce 1943 bylo demontováno zázemí palubního letounu a přidáno dalších devět jednotlivých 20 mm kanónů, nicméně záznamy z dubna 1944 hovoří o celkovém počtu 15. kanónů ráže 20mm.
V roce 1944 podstoupila loď zásadní přestavbu, při které byla demontována dělová věž "X" zbraní 203 mm (jak je zmíněno výše), oba osmihlavňové pom-pomy, pět 20 mm kanónů a část radarového vybavení. Nahradilo je jedenáct dvojhlavňových elektricky ovládaných kanónů ráže 20 mm a šest čtyřhlavňových pom-pomů, zároveň bylo modernizováno radarové vybavení. poslední modernizace zbraňových systémů proběhla v září 1945, kdy bylo deset jednohlavňových 20 mm kanónů nahrazeno stejným počtem 40 mm kanónů Bofors.

    

Po svém uvedení do služby sloužila HMS Norfolk v letech 1930-32 v Atlantiku a v rámci Home Fleet. V letech 1932-34 operovala ze základen America Station a West Indies Station, v letech 1935-39 pak byla dislokována a na East Indies Station. Následovalo přezbrojení v Británii, kde ji zastihl začátek války.
Dne 6. září 1939 se připojila v Dánském průlivu k 18. křižníkové divizi v Atlantiku a na počátku prosince zformovala HMS Norfolk spolu s HMS Berwick (která se vrátila z West Indies), HMS Devonshire (která se připojila ze Středomoří) a  HMS Suffolk Pvní křižníkovou divizi, která operovala v rámci Home Fleet v severních mořích. Dne 15. března 1940 byla HMS Norfolk na kotvišti Scapa Flow poškozena nepřátelskými bombami a byla odtažena do loděnic v Clyde, kde probíhaly opravy do června téhož roku. Od prosince 1940 byla dislokována na základně ve Freetownu (Siera Leone) a odtud v rámci svazu Force K prováděla ochranu obchodních tras v jižním Atlantiku a mimo jiné se zapojila do pátrání po německých korzárech jako byli těžký křižník Admiral Scheer a v lednu 1941 pomocný křižník Kormoran.
Od února 1941 doprovázel křižník konvoje se spojeneckými jednotkami na nebezpečné plavbě napříč Atlantikem, v květnu se vrátil do vod Islandu a strážil Dánský průliv před ohlášeným průlomem německé bitevní lodi Bismarck. HMS Norfolk se podílela na celé operaci, od zjištění bitevní lodě v Dánském průlivu až po její potopení. Následovalo přezbrojení, které probíhalo od července do září, a poté loď nastoupila službu opět v rámci Home Fleet a v letech 1942 a 1943 doprovázela konvoje v arktických vodách s výjimkou jedné bojové akce proti bitevní lodi Scharnhorst 26. prosince 1943 u Severního mysu v Norsku. HMS Norfolk byla německou lodí poškozena a byla opravována na řece Tyne od ledna do listopadu 1944. Poté čistila vody podél norského pobřeží od nepřátelských plavidel až do konce války.
Poválečná kariéra lodě byla krátká - v roce 1949 byla vyřazena ze služby a 3. ledna 1950 byla prodána společnosti BISCO načež 19. února téhož roku zakotvila na vrakovišti Cashmore v Newportu, kde byla sešrotována.

Technicko-Taktická Data:

  r. 1937 r. 1945
Celková délka 192,9 m
Šířka 20 m
Ponor 5,2 m
Výtlak standardní 9 750 t
Výtlak maximální 13 220 t
Výzbroj 8 x 203 mm Mk8 (8"/50 - 4x2) 6 x 203 mm Mk8 (8"/50 - 3x2)
4 x 102 mm QF Mk5 HA (4x1) 8 x 102 mm Mk16 HA (4x2)
16 x 2 pdr pom-pom (2x8) 10 x 40 mm Bofors (10x1)
8 x 12,7 mm MG (2x4) 24 x 2pdr pom-pom (6x4)
- 22 x 20 mm Oerlikon (11x2)
8 x 533 mm torpédomety (2x4) 8 x 533 mm torpédomety (2x4)
Pancéřování bok 25mm+114mm(kotelny), paluba 35mm, dělové věže 25mm
Max. rychlost 32,25 uzlu
Pohon 8 tří-bubnových kotlů Admiralty
4 turbíny Parsons
Výkon 80 000 ks
Akční rádius 12 500 nm. při 12 uzlech
Zásoba paliva 3 210 t
Letouny 1 -
Posádka 700 mužů
Zařazena do služby 30. dubna 1930
Vyřazena ze služby / potopena 1949

 


Copyright © All Rights Reserved