back ruská letecká výzbroj - bomby

Ruská letecká výzbroj - bomby

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

FAB
„Fugasnaja Aviacionnaja Bomba“ (trhavá letecká bomba)

SSSR

připravil Zdenek Kussior

 

Trhavé (demoliční) letecké bomby FAB jsou standardní a základní zbraní ruských (sovětských) letounu. Celkový design se v různých verzích příliš nemění – válcový trup; přední část obvykle s balistickým okružím; na zádi jsou připevněny stabilizační aerodynamické plochy, spojené kruhem. Hlavní poškození po explozi je způsobeno tlakovou vlnou, cíle jsou nepohyblivé – železniční mosty, továrny, lodi v docích, neopevněné cíle, apod. Bomby FAB existují v desítkách verzí v hmotnostním rozsahu 50 – 9000 kg. Doporučená rychlost vypuštění je 500 – 1000 km/h a výška 500 – 5000 m (u bomb FAB-1000 a výše je minimální výška pro bezpečnost zvýšena na 1000 m a více)

Typ Některé podverze

M46 .... rozpětí = průměr

M54 .... malé rozměry, vysoký odpor

M64 .... nízkoodporové

FAB-50  
FAB-70  
FAB-100 M54, M62, KD, ZE
FAB-250 M46, M54, M62, TS
FAB-500 M54, M62, M62T, ŠN, ŠL, TS
FAB-750 M62 (?)
FAB-1000 M62 (?)
FAB-1500 M46, M54, -2600TS, Š
FAB-2000  
FAB-3000 M46, M54
FAB-5000 M54
FAB-9000 M54

 

Popis a fotky některých verzí

FAB-100

Nejmenší prakticky využívaná bomba FAB. Existuje v několika verzích - základní a nejpoužívanější varianta FAB-100-M54 (šestý snímek) je pravděpodobně totožná s tříštivě-trhavou OFAB-100-120, varianta FAB-100-M62 (pátý snímek) má nižší aerodynamický odpor, ale vzhledem ke své délce může být letouny nesena v menších počtech, speciální variantou je FAB-100ZE, která má trhavě-zápalné účinky, apod.. 

   

Bomby FAB-100 pod letouny Su-24 (2 snímky), Su-25, Su-17/22 (2 snímky) a MiG-21 (poslední 3 snímky)

FAB-250

Letouny Su-25 a MiG-21. Na třetím snímku jsou tři křídelní pumovnice letounu Il-102 se třemi bombami FAB-250. Na černobílých snímcích a na nákresu je šestinásobný pumový závěsník MBD-U6-68-1 pro pumy o hmotnosti 100 až 250 kg (v tomto případě se třemi FAB-250, na nákresu se dvěmi). Skupinový závěsník MBU-U6-68-1 se u letounu Su-22 připevňuje na závěs typu BD-3-57. Na předposledním snímku je detail devítinásobného závěsníku letounu Tu-22M (pod každým křídlem je takový závěsník jeden, pod trupem jsou dva). Na posledním obrázku je skupinový závěsník MBU-U6-68-1 se všemi šesti bombami (pro letoun Su-37)

FAB-500-M54

Nakládání bomb FAB-500M-54 na letouny Su-24 a Su-25 během čečenského konfliktu

FAB-500-M62

Má podlouhlý trup, litou přední část vypouklé formy bez balistického okruží, k duté zadní části jsou upevněny plochy nadkaliberních stabilizátoru, spojených kruhem. Shazovaná je z výšek 570 - 12000 metru a při rychlosti 500 až 1180 km/h. (snímek pod titulkem této stránky je FAB-500-M62)

Vyzbrojování letounu Su-24 během vojenských operací v Čečensku

FAB-500-M62T (termostojkaja)

Speciální bomba, schopná vydržet vysokoteplotní aerodynamický ohřev, vznikající při letu vysokými rychlostmi. Uplatnění nachází především u bombardovacích verzí letounu MiG-25, ale také u letounu Flanker, apod. Délka letu v mezních podmínkách je následující:

-    45 minut letu rychlostí 2500 km/h ve výšce 18000 m

-    neomezeně dlouho rychlostí do 2550 km/h ve výšce 23000 m

-    15 minut rychlostí do 2815 km/h ve výšce 23000 m

-    5 minut rychlostí do 3000 km/h ve výšce 23000 m

-    3000 km/h je sice mezní rychlost, ale bomba snese krátkodobě i 3400 km/h, ale vznikající teplo už muže poškodit samotný letoun.

FAB-1500-2600TS (tolstostennaja)

Protože se těžké trhavé bomba FAB v afghánském konfliktu neukázaly být příliš efektivní, začala být v roce 1986 uplatňována nová taktika, ve které se využily těžké bomby s opožděným zapalovačem. Při výbuchu tak vznikaly mohutné skalní sesuvy, přehrazující horské stezky a silnice. FAB-1500-2600TS byla jednou z nejefektivnějších zbraní této taktiky. Měla velmi štíhlý trup, vyrobený z 10 cm tlusté oceli (oproti 18 mm u standardní FAB-1500), hmotnost 2500 kg (2600 kg ?) a vnější rozměry srovnatelné s bombou FAB-1500. Zpožděný zapalovač umožnil u této bomby s 469 kg trhaviny dosáhnout vyššího destruktivního účinku než u bomb s 675 kg trhaviny.

FAB-1500, FAB-3000, FAB-9000

Použití těžkých trhavých bomb v Afghánistánu (1984) ukázalo jejich nízkou účinnost vzhledem k jejich hmotnosti. Těžká FAB-3000 byla smrtelná jen do vzdálenosti 39 metrů, zranění způsobovala do vzdálenosti 158 metru. Supertěžké FAB-9000 (shazované bombardéry Tu-16) nebyly o moc účinnější – smrtelné byly do 57 metru, zraňovaly do 225 metru. To jsou výkony srovnatelné s mnohem lehčími bombami, nesenými například letouny Su-24. Na některých bombách FAB-1500 a FAB-3000, shazovaných na Afghánistán z letounu Tu-22M3, se používaly šestidenní zpožděné zapalovače AVPZ. Bomby FAB-1500 v zemi vytvářejí kráter o pruměru 20 metru.

FAB-1500 shazované těžkým sovětským bombardérem na Kandahar (Afghanistan)

Bomby FAB-1500 a FAB-3000

FAB-5000 (verze z druhé světové války)

Pětitunová trhavá bomba s 2500 až 3000 kg výbušniny. Bylo vyrobeno 20 kusu těchto bomb, z čehož byla část použita pro testování vlivu tlakové vlny, zbytek byl připraven pro operační použití. Právě ve své době extrémní hmotnost působila velké problémy při přemisťování bomby z železničního vagónu do letounu. Jediným typem, schopným nést tuto bombu byl čtyřmotorový Pe-8 (TB-7), který musel mít pootevřenou pumovnici a nedosahoval svých běžných výkonu. Dvě bomby byly v únoru 1944 shozeny na Helsinky, další dvě byly 9. března 1944 shozeny na další cíl, pravděpodobně město Tallin. Trhavé bomby FAB-5000 dosahovaly během zkoušek těchto výsledku:

-    zničí několik desítek centimetru tlustou zděnou stěnu na 28 metrů

-    poškodí několik desítek centimetru tlustou zděnou stěnu na 42 metrů

-    zničí silné dřevěné zdi na 42 metrů

-    zničí stěnu z prken na 104 metrů

-    zničí okenní rámy, dveře a méně odolné překážky na 150 metrů

-    zničí okenní tabule na 450 metrů

-    poškodí okenní tabule na 1700 metrů

FZAB-500 (M) – trhavá bomba se zápalným účinkem

 

Tabulka nikterých letounů, které nesou bomby FAB. Není zde většina starších (válečných) letounů, které samozřejmě také používaly bomby řady FAB. U některých letounu (např. Su-22) není maximální počet bomb (např. FAB-100) uveden. Neznamená to ale, že je nemohou nést ! Obecně platí, že pokud letoun muže nést bomby určitého kalibru, tak obvykle muže nést všechny lehčí bomby. 

+ .... bomba je ve výzbroji, ale není znám přesný počet nesených.

 -  ….. ve výzbroji letounu určitě není (vzhledem ke své hmotnosti)

  FAB
50 100 250 500 1000 1500 2000 3000 9000
    M54 M46 M62 M54 M62 M62T   M54 M62     M54
MiG-17 + +             - - - - - -
MiG-17F + + +           - - - - - -
MiG-19S     2           - - - - - -
MiG-21F 2 2 2     2     - - - - - -
MiG-21MF 10 10 4     2     - - - - - -
MiG-21-93   14 (?) 4     2     - - - - - -
MiG-23B   18 8     4             - -
MIG-25RB           6 (?) 10 10           -
MiG-27M 22 22 9     8       2     - -
MiG-29     +     4             - -
MiG-29 (novější)     +     6             - -
MIG-31BM/FE                   6       -
MiG-AT   16 4     2     - - - - - -
Su-7     4 (?)     2       - - - - -
Su-9 (starý)     2     1     - - - - - -
Su-22     8 (?)     6       - - - - -
Su-24   30 18     9 +   4 2     2 -
Su-24M   42 (?) 30 9 (?)   8 +     3 3   - -
Su-25   32 8     8       - - - - -
Flankery (???)   48 26     16 10         - - -
Su-30     31   28 + 10 10       - - -
Su-33   + 12 (?)   + 6 (?)           - - -
Su-34   34 22 (?)     16             - -
Su-39           +       - - - - -
Jak-26   8 8     2       1   1 - -
Jak-38   + +     +     - - - - - -
Jak-141           +     - - - - - -
Tu-2                 3     1   -
Tu-16                           1
Tu-22M   + 69     42       8     2  
Tu-95     60     30       18        
Il-28                   1        
Il-102   14 (?) 14     8     - - - - - -
An-42           6 (?)               -
Mi-8     6           - - - - - -
Mi-28           +     - - - - - -
Ka-50     4     2     - - - - - -

 

 

TTD

Typ FAB-50 FAB-70 FAB-100 FAB-250 FAB-500 FAB-1500-M54 FAB-3000 (odhad) FAB-5000 (nepotvrzeno) FAB-9000 (odhad)
??? M54 M62
Délka     964 mm 1589 mm 2142 mm  1560 mm 2425 mm 3000 mm  3100 mm 3107 mm  5050 mm
Průměr 152 mm 203 mm 267 mm 285 mm 392 mm  440 mm 400 mm 580 mm  750 mm 642 mm  1120 mm
Hmot. - bomby 50 kg 70 kg 115 kg 250 kg 500 kg 474 kg 500 kg 1550 kg 2900 kg 4900 kg  
   - hlavice     70 kg 230 kg 450 kg            
   - trhaviny           201 kg 300 kg 675 kg 1387 kg 2200 kg 4287 kg

Některé údaje (především rozměry) pravděpodobně nebudou přesně odpovídat skutečnosti

 

Zleva:

 

FAB-500-M62

FAB-500-M54

FAB-250-M46

OFAB-250 (tříštivá)

PROSAB-250 (clusterová)

RBK-250 (clusterová)

Zhora

 

FAB-9000

FAB-3000

FAB-1500Š

FAB-500TS

FAB-500-M54

FAB-250-M62

FAB-100-M54

FAB-500-M46 (vlevo)

 

Zdroje:

http://www.aeronautics.ru/img001/airsurface.htm

http://www.mig-21.de

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles